Clicky


Waardetransporteur Smart Safe Company: meer cash afgestort

Waardetransporteur Smart Safe Company: meer cash afgestort
22-06-2021 09:50 | Financieel | auteur Redactie

WADDINXVEEN - Nu de lockdown is opgeheven komt de cashstroom van de Nederlandse detailhandel duidelijk weer op gang. Dat blijkt uit cijfers van waardetransportbedrijf Smart Safe Company. Duizenden ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf laten weer vaker cash geld ophalen. Bovendien gaat het om grotere bedragen. Daarbij neemt de behoefte aan slimme kluizen, waarmee snel en veilig geld wordt afgestort, sterk toe.

Smart Safe Company was voorheen bekend onder de naam RCCS Waardetransport. Doordat geldtransporteur SecurCash begin 2019 omviel, kreeg het bedrijf er honderden winkeliers en grootwinkelbedrijven als klant bij – goed voor zo’n 100.000 ritten op jaarbasis. Ook de werkgelegenheid groeide fors.

Slimme kluizen

Het bedrijf is inmiddels vernoemd naar het handelsmerk: de Smart Safe. Dat is een slimme kluis waarmee ondernemers snel en veilig hun contant geld in de eigen winkel of het horecabedrijf kunnen afstorten. Geld dat wordt afgeroomd is meteen verzekerd en staat de volgende dag op de bankrekening van de winkelier. Winkeliers en horeca-eigenaren hoeven niet meer aan het einde van de werkdag met contant geld over straat om het af te storten in een traditionele bankkluis. Van deze Smart Safes zijn er inmiddels enkele duizenden verkocht.

Corona zorgde aanvankelijk voor een rem op de verkoop: winkels moesten vorig jaar noodgedwongen dicht als gevolg van de lockdown. Vijftien procent van de Smart Safes was om die reden inactief. Daarbij ontstond angst dat met cash geld het virus kon worden overgedragen. Daarom ging een aantal winkeliers (tijdelijk) over op het pin-only-principe.

Fors meer ritten

Van die vrees voor besmetting is niets meer over, merkt Smart Safe Company. Zeker niet nu uit onderzoek, onder meer van de Duitse Centrale Bank, is gebleken dat de risico’s nihil zijn. “Bijna alle kluizen zijn nu weer actief. Daarnaast nam afgelopen maanden de verkoop van onze slimme kluizen weer fors toe”, schetst CEO Matthijs Verhaar. “Sinds de versoepelingen is het volume geld dat we verwerken sterk toegenomen. Het ligt nu 50 procent hoger dan in februari.”

Zo zijn er meer signalen. “Het aantal ritten dat we rijden om geld op te halen, is bijvoorbeeld ook flink gestegen. Het volume transporten ligt nu bijna 50 procent hoger dan in februari.” De waardetransporteur ziet vooral veel verschil bij horecazaken en de kleding- en modebranche. “De detailhandel kwam vanaf medio april langzaam weer op gang, toen winkels open mochten op afspraak. Dat zette na de laatste versoepelingen afgelopen maand verder door.”