Clicky


Is het Truck-Toilet dé oplossing voor het toiletprobleem in de transportsector?

Is het Truck-Toilet dé oplossing voor het toiletprobleem in de transportsector?
16-06-2021 15:39 | Transport | auteur Redactie | Marcel van der Voort

HARDENBERG - [update di 09:40 uur] Nooit meer hurry up een berm opzoeken omdat je bij je laad en/of losadres niet naar het toilet mag? En is het einde van de poepende en urinerende vrachtwagenchauffeurs op parkeerplaatsen nabij? Mogelijk is er een oplossing. Niet langer een bijrijder naast je, maar op zijn of haar plaats het Truck-Toilet voor als de nood hoog is.

Initiatiefnemers zijn voormalig vrachtwagenchauffeurs, en tegenwoordig ondernemers, Arend Hendrik Zweers en Herman Ribberink, die eerder dit jaar in Hardenberg hun Truck-Toilet zijn gestart. Het plan lag al een tijdje op uitvoering te wachten. De coronacrisis heeft het in een stroomversnelling gebracht.

Er zijn talloze situaties bekend van chauffeurs met hoge nood die vanwege het coronavirus niet langer bij hun klant naar het toilet mochten. Ook andere sanitaire mogelijkheden zijn opeens onhaalbaar.

Behoorlijk druk

Volgens eigen zeggen is het behoorlijk druk sinds de lancering van het Truck-Toilet. "Mijn compagnon en ik zijn jarenlang werkzaam geweest in de transport en later een andere weg ingeslagen", begint Ribberink te vertellen aan Transport Online.

"Transport heeft onze interesse gehouden. Enige tijd geleden begonnen wij ons af te vragen waarom er geen toilet is in de vrachtwagencabine. Mensen met bijvoorbeeld een darmstoornis moeten snel naar de wc kunnen en vooral 's nachts is dat niet altijd makkelijk. Ook voor dames is het lastig.”

"Op parkeerplaatsen is het vaak vuil en veel narigheid. We zijn naar een oplossing gaan zoeken", klinkt het verder.

Geurloos

De mannen hebben verschillende types van het Truck-Toilet ontwikkeld. Voor het recent gepresenteerde model maakt de bijrijdersstoel plaats voor het toilet.

“De chauffeur die nodig moet, gaat op het toilet. Legt de afsluitunit over de opvangzak en drukt vervolgens de zitting stevig naar beneden. Voor het gebruik plaatst die de opvangzak op de onderste ring en kan de zitting naar beneden. Na het gebruik legt hij de afsluitunit over de opvangzak en drukt vervolgens de zitting stevig naar beneden. Daarna pakt hij het zakje en gooit het weg.”

“Het is verder geurloos”, benadrukt Ribberink. Hoewel er geen chemische substantie in het zakje zit om een frisse omgeving te garanderen.

Om ruimte te maken voor het toilet moet de bijrijdersstoel plaats maken. Die er weer inzetten is weliswaar niet echt tijdrovend, toch zijn er nog andere varianten in ontwikkeling. Zoals het toilet dat zo geplaatst wordt dat de tweede stoel opgeklapt kan worden en ruimte biedt voor de uitvinding van Zweers en Ribberink.

Onder bed

Ook komt er mogelijk een variant waarbij het toilet onder het bed wacht op gebruik. Even onder het bed vandaan trekken en erop gaan zitten, luidt de gebruiksaanwijzing.

Wat is het verschil met het bekende chemische toilet? Ribberink: "Je hebt geen water nodig. Want waar moet je dat laten in de vrachtwagen? Eerst dachten we aan de buitenkant, maar dat was geen goede optie."

Inmiddels zijn er verschillende vrachtwagens met het toilet aan boord. Zo zijn er drie op proef bij Tielbeke Transport. Er zijn er dertig gemaakt om grondig te testen.

Ribberink heeft ook te maken gehad met scepsis bij een chauffeur van een ander transportbedrijf. “Als ik zo’n ding in mijn auto moet hebben, dan lever ik mijn sleutels in”, protesteerde hij. Ribberink: “Toen hij het toilet onder ogen kreeg vond hij die er strak uitzien.”

Onderzoek

De ondernemers hebben een tijd geleden onderzoek gedaan. Ze hebben het Truck-Toilet ter keuring aangeboden bij TÜV Nederland. “Maar die hebben laten weten niet te kunnen testen omdat er geen referentie is”, verklaart Ribberink.

Volgens hem zijn ze tijdens het onderzoek niet gestuit op juridische obstakels door de bijrijdersstoel uit de constructie te halen en plaats te laten maken voor een toilet. Het Truck-Toilet kost 889 euro exclusief btw. De chauffeur krijgt er bij de aanschaf vijf zakjes bij. Die zijn bij de onderneming ook na te bestellen.

RDW

De Dienst Wegverkeer (RDW) heeft gekeken of de bijrijdersstoel plaats mag maken voor het Truck-Toilet: "Deze wijziging iswel  toegestaan, mits er geen aanpassingen aan de bestaande stoel- en gordelbevestiging wordt gedaan", meldt persvoorlichter Esther van Schaik. "Denk hierbij aan een bevestiging die het mogelijk maakt om de zitplaats makkelijk en snel los te koppelen of om dit systeem snel aan de bestaande bevestigingen te koppelen. Een gewijzigde bevestiging van de zitplaats/gordel moet worden gekeurd op basis van artikel 6.4, lid 1, onderdeel c en d, als de bedrijfsauto een DET heeft van na 28 april 2009."

"Dit betreft wel een nationale regel. Het kan zijn dat in een ander EU lidstaat andere eisen gelden. Deze eisen moeten dan gerespecteerd worden. Wij hebben hierover geen informatie over dit onderwerp", stelt ze.