Clicky


Scania LZV voor De Jong’s Expeditie

Scania LZV voor De Jong’s Expeditie
09-06-2021 11:53 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

BLEISWIJK - De Jong’s Expeditie heeft een nieuwe Scania R450 A6x2/4 met hoog dak in gebruik genomen die gekeurd is als LZV. De Jong kocht de voorloopasser om mee te kunnen doen aan de Belgische pilot rond lange zware ecocombi’s. Het voertuig is daarom behalve aan de Nederlandse eisen ook aangepast aan de specifieke Belgische goedkeuringseisen die nét weer even anders zijn.

Directeur mede-eigenaar Kjeld de Jong van het gelijknamige familiebedrijf geeft een inkijkje in de administratieve en inrichtingseisen rond het milieusparende transport met een Ecocombi. “Je zou zeggen dat als het je ernst is met het terugdringen van congestie én uitstoot, het LZV één van de meest eenvoudige manieren is om dat effectief te bereiken. Maar Europese eenheid op het gebied van de eisen en toelatingen is hier nog ver te zoeken.”

Wel hanteren zowel België als Nederland allebei een maximum gewicht van 60 ton. Alleen wordt dat in Nederland weer anders berekend dan in België. “Nu is dat voor ons niet zo belangrijk. Wij rijden hoofdzakelijk geconditioneerd met planten op België. En dan komen we zelden aan dat gewicht,” aldus Kjeld. Wat niet wegneemt dat het nog even duurde voor hij alle inrichtingseisen ook naar de wens van de Belgische autoriteiten op orde had. “Het begint er al mee dat de Belgische wetgever eist dat je van elke positie apart de aslast moet kunnen aflezen. Dat kan alleen met rondom luchtvering. Gelukkig hoef je dan bij Scania niet extra de aslastmeting zelf te kopen want die zit er standaard op. Maar wij zouden normaal gesproken voor een bladgeveerde vooras kiezen. Onze andere LZV-trekker rijdt ook zo.”

Ook komen de Belgische autoriteiten de complete combinatie echt keuren. “Ze zijn de hele dag bij de dealer aan het werk geweest. Maar ik ben blij dat we nu grensoverschrijdend met LZV kunnen rijden. Al zie ik wel dat het zowel voor de Belgische overheden als voor ons nog een beetje pionieren is. Wij willen met deze LZV behalve in Nederland ook in Vlaanderen gaan rijden. Net als in Nederland moeten we daar voor een traject een aanvraag indienen.”

Toch laat De Jong zich door al dit extra werk niet ontmoedigen. “Wij willen met zo min mogelijk kilometers zoveel mogelijk volume verplaatsen. Daar is de Ecocombi bij ons bijzonder efficiënt gebleken. Uiteraard moet je voor dit soort volumes wel in de dikke vervoerstromen zitten.” Dat laatste lukt bij De Jong goed omdat het bedrijf voor een aantal grote kwekerijen vervoert.

“Wij zijn een echt familiebedrijf. Mijn broer Kim en ik zijn beiden DGA, en mijn andere broer zit dagelijks op de vrachtwagen. Maar ook mijn vader die nu 74 is, springt nog wel eens een paar uurtjes bij als het werk dat vraagt. En mijn moeder doet nog een deel van de administratie. En verder werken wij met een fijne ploeg chauffeurs. We hebben ook al sinds jaren dames achter het stuur. Ons werk bestaat al decennia lang uit het vervoeren van groente, fruit, bloemen en planten. Het meeste werk van ons zit in het transport vanaf de kweker naar de veiling of een DC. Het meeste rijden wij in Nederland. Maar ook in België en af en toe in Duitsland.”

Volgens Kjeld is dat absoluut vakwerk. “Zeker het manoeuvreren op het erf vergt vaak veel stuurmanskunst. Daarom hebben wij het grootste deel van ons opleggerpark met een gestuurde laatste as uitgevoerd. Ook moet een dodehoek camera op een truck zitten en voldoende licht. Daarom kopen we tegenwoordig standaard LED. Dat helpt en we merken dat we daardoor veel minder lampen hoeven te verwisselen.”

“Maar verder benaderen wij ons materieel heel nuchter. We zetten het in de kleur, doen er nog een extra laag blanke lak op zodat ze lang mooi blijven en de velgen spuiten we wit. Maar dat is het dan wel. Want we willen een strak herkenbaar wagenpark zonder al teveel fratsen op de auto’s. Ook de motorvermogens houden we realistisch. Zo kozen we voor onze nieuwe LZV voor de 450 pk variant. Dat is genoeg. Want wij rijden alleen maar vlak. De hoogste helling die wij tegenkomen, is de Van Brienenoordbrug!,” zegt hij lachend.

Maar binnen die nuchtere aanpak kiest De Jong wel bewust voor een premiummerk als Scania. “Op één truck na, bestaat ons hele wagenpark uit Scania’s. Dat doen we vanwege de goede TCO. We zien die trucks met elke nieuwe weer zuiniger worden. En verder telt de robuuste betrouwbaarheid en het goede contact met de dealer. Want wij rijden tussen de acht en 10 jaar met een voertuig. Daar speelt ook mee dat we voor al onze voertuigen zeker de eerste vijf tot acht jaar bij Scania Waddinxveen een onderhoudscontract hebben afgesloten. Uptime is voor ons van het grootste belang en dan geeft goed onderhoud zekerheid. Bij de Scania dealer begrijpen ze onze business en denken actief mee over de beste inzet van onze voertuigen. We kunnen altijd op ze rekenen.”