Clicky


evofenedex: 'Geen lastenverzwaring tijdens toewerken naar betalen naar gebruik'

evofenedex: 'Geen lastenverzwaring tijdens toewerken naar betalen naar gebruik'
12-05-2021 09:59 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

ZOETERMEER - Het is goed dat in het autobelastingenplan van de gelegenheidscoalitie van vijf organisaties gepleit wordt voor het invoeren van betalen naar gebruik. Het in tussentijd extra belasten van mkb ondernemers met eigen bestelauto’s met een verhoging van de MRB en de invoering van een ‘verkapte’ BPM op de aanschaf van voertuigen zorgt echter voor een lastenverzwaring, omdat een betaalbaar alternatief voor deze ondernemers nog niet voorhanden is.

We zien liever dat er door het komende kabinet wordt gewerkt aan het structureel en robuust verduurzamen van het belasten van mobiliteit door middel van betalen naar gebruik voor alle weggebruikers. De leden met bestelauto’s zetten de komende jaren al flinke stappen om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen ten aanzien van de invoering van zero emissiezones. evofenedex zet zich in voor een duurzaam voertuigpark. Om een duurzaam voertuigpark te bereiken is een verkapte invoering van een luxebelasting op een productiemiddel, in casu een zakelijk gebruikte bestelauto, onjuist en ongewenst.

Geen luxe belasting

Op een zakelijke bestelauto wordt momenteel geen belasting op aanschaf (zoals de BPM bij personenvoertuigen) en een verminderde belasting op bezit (MRB) geheven. Dit is logisch, want het bezitten en aanschaffen van een bestelauto is voor ondernemers een noodzakelijk instrument om hun hoofdactiviteiten uit te voeren, en niet te beschouwen als een luxe aanschaf voor privé doeleinden. Ook bij betalen naar gebruik dient het bedrijfsmatige karakter van een bestelauto voor ondernemers te worden meegenomen.

Duurzaamheid

Een aanpassing van het huidige stelsel heeft daarnaast een averechts effect op de verduurzaming van goederenstromen. Met het zwaarder belasten van bestelauto’s door het verhogen van de MRB of invoering van een ‘verkapte’ BPM ontstaat er een kleinere investeringsruimte voor de ondernemer. Dit zorgt er voor dat investeringen in de nu nog duurdere emissieloze voertuigen worden uitgesteld. Bovendien moeten bedrijven met een bestelauto al voldoen aan de emissie eisen vanwege de invoering van de zero emissiezones. Een lastenverzwaring helpt daar niet bij.