Clicky


Zencargo breidt uit naar Nederland dankzij 35 miljoen euro groeifinanciering

Zencargo breidt uit naar Nederland dankzij 35 miljoen euro groeifinanciering
11-05-2021 08:44 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LONDEN/ROTTERDAM - Zencargo, de in Londen gevestigde digitale expediteur, heeft 35 miljoen euro aan Serie B-financiering opgehaald. Met de komst van deze nieuwe financieringsronde wil Zencargo binnenkort een kantoor in Nederland openen waardoor Nederland zal fungeren als gateway tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa.

Geleid door Digital+ Partners en met deelname van bestaande investeerders zoals HV Capital, zal Zencargo deze laatste financieringsronde gebruiken om zijn team aanzienlijk uit te breiden (van 150 tot 350 werknemers over de komende twee jaar) en verder internationaal uit te breiden naar Nederland, Hong Kong en de Verenigde Staten. Zencargo heeft nu een totaal van 42 miljoen Britse pond verworven en mikt op een omzet van 100 miljoen Britse pond voor dit jaar en meer dan 200 miljoen Britse pond voor 2022.

Met de nieuwe Serie B-financiering heeft Zencargo zich gericht op uitbreiding naar Nederland in de volgende maanden, waarbij het verwacht een nieuw team te werven om de Benelux-markt te bedienen.

"Rotterdam, als strategisch logistiek en toeleveringsketencentrum voor Europa en daarbuiten, en Amsterdam Schiphol Airport vormen een belangrijk onderdeel van ons aanbod voor klanten die vracht van en naar Europa willen vervoeren", aldus Hersham.

Zencargo is een digitale expediteur die vracht vervoert over zee, land en door de lucht en bedrijven helpt om efficiënter, nauwkeuriger en duurzamer te zijn in hun logistieke activiteiten.

Zencargo, dat het vertrouwen geniet van bedrijven als Vivienne Westwood, Swoon Furniture en Soho Home, handelt niet alleen de noodzakelijke componenten van het transport van goederen van het productiepunt tot de eindgebruiker af, inclusief opslag, verpakken, documentatie en douaneafhandeling, maar biedt ook volledig zicht op de gehele toeleveringsketen tot op het niveau van een enkel artikel.

Zencargo, opgericht in 2017 door Alex Hersham (CEO), Richard Fattal (CCO) en Jan Riethmayer, heeft zijn personeelsbestand in het afgelopen jaar meer dan verdubbeld tot 150 (van 65 in het begin van 2020).

Zencargo stelt klanten in staat om op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen die gemiddeld leiden tot een omzetstijging van 4 procent, een vermindering van 9 procent van de koolstofuitstoot, een vermindering van 6 procent van de transportkosten en een verhoging van 15 procent van het werkkapitaal, omdat toeleveringsketenteams zich kunnen concentreren op het bestellen en verplaatsen van de producten die ze op dat moment nodig hebben.

Ondanks het enorme volume aan goederen dat elk jaar wordt verplaatst, vertrouwen vele traditionele expediteurs nog steeds op tijdrovende, handmatige procedures, met gebruik van papier, rekenbladen en e-mail.

De ongekende disruptie veroorzaakt door Brexit, de blokkade van het Suezkanaal en de coronapandemie – een probleem aan de aanbodzijde (vanwege gesloten fabrieken en vanwege door ziekte afwezige havenmedewerkers) gecombineerd met een scherpe stijging van de vraag (vanwege consumenten die thuis zitten en online aankopen doen) – hebben voor verdere complicaties gezorgd.

“Met de lage betrouwbaarheid van wereldwijde vracht ten gevolge van de pandemie, Brexit en zelfs de vertragingen op het Suezkanaal, is het voor bedrijven belangrijker dan ooit om geïnformeerde beslissingen met betrekking tot toeleveringsketens te nemen, waardoor ze hun klanten beter van dienst kunnen zijn; Zencargo is de ideale partner om ze te helpen dit te doen,” aldus Alex Hersham, medeoprichter en CEO van Zencargo.

In het geval van de recente blokkade van het Suezkanaal creëerde Zencargo een live dashboard dat de ladingen van zijn klanten met schepen die hinder ondervonden van de blokkade in kaart bracht en werkte dan direct samen met getroffen klanten om mitigatie en alternatieven te regelen.

Via Zencargo’s expeditie en een uitgebreid realtime overzicht van de status van elke lading, zien bedrijven waar hun voorraad zich bevindt, waar deze naartoe moet en wat er moet gebeuren om die daar te krijgen. Aangezien Zencargo’s technologieplatform rechtstreeks verbinding maakt met wereldwijde transportmarkten en fabrikanten, kunnen klanten een volledig digitaal beeld zien van de vrachtomgeving, wat hen helpt verbeteringen aan te brengen en vrachten efficiënter te transporteren.

Hersham: "Deze financiering komt op een moment van aanzienlijke groei voor het bedrijf, en zal ons in staat stellen om ons team en onze activiteiten te laten groeien en kritische ondersteuning te bieden aan nog meer klanten."