Clicky


TLN: 'Tachograaffraude veel minder dan vijftig procent'

TLN: 'Tachograaffraude veel minder dan vijftig procent'
20-04-2021 11:29 | Overtredingen | auteur Redactie

ZOETERMEER - TLN herkent het beeld niet dat met de helft van alle tachografen gefraudeerd wordt. De ILT meldde dit vorige week tijdens een online bijeenkomst over onder meer tachograaffraude en de controle hierop door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

"De ILT heeft aangegeven dat er een variabel beeld is waarbij er tussen de 5 procent tot 30 procent van de gecontroleerde binnen- en buitenlandse voertuigen sprake is van manipulatie", aldus TLN in een schriftelijke verklaring.

"In al die gevallen zitten zowel bewust geavanceerde fraude als onbewuste fouten. Dat is nog steeds een zeer ernstig signaal, maar wel beduidend minder dan de 50 procent van alle tachografen. Omdat de ILT steeds meer risicogericht werkt, worden ook steeds meer voertuigen aangehouden waarvan al een vermoeden is dat er iets mis is."

"Tegelijkertijd geeft de ILT toe geen zicht te hebben op de hele branche en de wettelijke norm van drie procent controles niet te halen. De tachograaf is het controlemiddel voor de rij- en rusttijden van de chauffeur, en het is in het belang van de veiligheid op de weg, de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs en de eerlijke concurrentie dat deze worden nageleefd. Fraude met tachografen moet dan ook hard worden bestreden. Het is duidelijk dat er snel meer fysieke controles nodig zijn, hetgeen waar TLN al jaren voor pleit", besluit TLN.

Sinds 1 februari heeft de IILT de handhaving bij de overschrijding van rij- en rusttijden in het wegvervoer en bij fraude met de tachograaf verscherpt. Reden voor de aanscherping is dat de ILT ziet dat ondernemers en chauffeurs de wet blijven overtreden en hierbij steeds naar andere vormen en manieren van fraude zoeken. Bij wegcontroles kan voortaan over een langere periode worden beboet bij constatering van ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden.

Sinds 1 februari beboet de ILT voor ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden vanaf de laatst genoten wekelijkse rusttijd. Als een chauffeur in deze periode een ernstige overtreding heeft begaan, zoals bijvoorbeeld een veel te korte dagelijkse rusttijd, loopt de onderneming het risico hiervoor alsnog een boete te krijgen.

Hans Drijer, senior inspecteur wegvervoer: “Voorheen keken we tijdens wegcontroles voor wat betreft overtredingen maximaal een dag terug. Tijdens bedrijfsinspecties beoordelen we namelijk de naleving van de rij- en rusttijden over een langere periode. Maar omdat de pakkans op heterdaad tijdens wegcontroles erg klein is, kwamen overtreders in sommige gevallen weg met - soms zeer ernstige - overtredingen. Door nu ook tijdens wegcontroles verder terug in de tijd te kijken en te handhaven/beboeten, trekken we bovendien de handhaving binnen Europa gelijker.”

Een gemanipuleerde tachograaf zorgt voor een onjuiste registratie van de rij- en rusttijden op de bestuurderskaart. Als tijdens een wegcontrole manipulatie met de tachograaf wordt ontdekt, riskeren zowel de transportonderneming als de bestuurder een boete (respectievelijk € 10.375,- en € 1.500,-). Het blijkt echter dat dit niet afdoende is om tachograaffraude uit te bannen.

Daarom lopen chauffeurs die in een vrachtwagen met een gemanipuleerde tachograaf rijden, vanaf nu het risico hun bestuurderskaart kwijt te raken als er op heterdaad wordt geconstateerd dat er technisch wordt gemanipuleerd met de tachograaf. Inname van de bestuurderskaart betekent dat de chauffeur tijdelijk niet op een vrachtwagen/bus met een digitale tachograaf mag rijden.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,187
Diesel1,958

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions