Clicky


Eerste order voor waterstoftreinen in Frankrijk

Eerste order voor waterstoftreinen in Frankrijk
09-04-2021 09:48 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

PARIJS - De regio's Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie hebben als eerste in Frankrijk een order geplaatst voor hybride waterstof-elektrische treinen. De spoorwegsector zet hiermee een historische stap richting een lagere CO2-uitstoot, de ontwikkeling van een ecosysteem op basis van waterstof en een veelbelovende toekomst. Goed nieuws dus voor zowel reizigers als regio’s.

SNCF Voyageurs heeft namens de vier regio's een order bij Alstom geplaatst voor de eerste twaalf hybride waterstof-elektrische Régiolis-treinen uit de Coradia Polyvalent-lijn, ontwikkeld door Alstom. In totaal is deze opdracht bijna 190 miljoen euro waard. Na stoom-, diesel- en elektrische treinen zijn waterstof-elektrische treinen de volgende revolutie in spoorvervoer. De doelen die de energietransitie voor ogen heeft, namelijk de uitstoot van broeikasgassen en geluidsoverlast verminderen, komen met deze primeur in Frankrijk nog dichterbij. Ook de Franse overheid draagt hieraan bij, bijvoorbeeld met het waterstofplan dat zij in juni 2018 heeft geïntroduceerd. Bovendien past deze stap volledig bij het PlaneTER-programma van SNCF. De Franse spoorwegmaatschappij wil hiermee de regionale mobiliteitsoplossingen van SNCF Voyageurs verduurzamen, in de overtuiging dat het uitbreiden van het aantal TER’s (regionale sneltreinen) leidt tot aanzienlijk minder CO2-uitstoot. Andere regio's in Frankrijk hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in deelname aan een tweede fase van het project.

Deze officiële Franse order is tot stand gekomen dankzij de gezamenlijke inspanningen van de bij het project betrokken stakeholders, die twee jaar in beslag hebben genomen. De hybride waterstof-elektrische Coradia Polyvalent voldoet aan de vereisten die het uiteenlopende Franse spoornetwerk met zich meebrengt en heeft een actieradius van maximaal 600 km op niet-geëlektrificeerde spoorsecties. Deze vier rijtuigen tellende en 72 m lange trein beschikt over 218 stoelen en biedt dezelfde dynamische prestaties en hetzelfde comfortniveau als de hybride dieselelektrische versie.

Franse regio's hebben sinds 2011 bijna 400 hybride dieselelektrische en volledig elektrische Coradia Polyvalent-treinen aangeschaft. Met de ontwikkeling en productie van Coradia Polyvalent-treinen zijn meer dan 2.000 banen in Frankrijk gemoeid, zowel bij Alstom als zijn leveranciers. En van de vijftien Alstom-locaties in Frankrijk zijn er zes bij dit project betrokken: Reichshoffen (Bas-Rhin) voor het ontwerp en de assemblage, Ornans (Doubs) voor de motoren, Le Creusot (Saône-et-Loire) voor de draaistellen, Tarbes (Hautes-Pyrénées) voor de tractieketens, Villeurbanne (Rhône) voor de boordelektronica en Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) voor het ontwerp.

“Frankrijk heeft alles in huis om waterstofkampioen te worden. De Franse overheid spant zich bovendien volledig in om van deze ambitie werkelijkheid te maken. Wij nemen 47 miljoen euro van de ontwikkelingskosten voor Frankrijks eerste regionale waterstoftrein voor onze rekening. Ik ben blij dat de vier partnerregio's met deze steun hun order voor de eerste veertien treinen hebben kunnen bevestigen”, vertelt Jean-Baptiste Djebbari, onderminister van Transport bij het Franse ministerie van Ecologische Transitie.

“Milieubescherming is een belangrijke kwestie en vormt ongetwijfeld de grootste uitdaging van de 21ste eeuw. Onze regio wil groene groei aanjagen en besteedt daarbij vooral aandacht aan innovatie, de ontwikkeling van commerciële activiteiten en banencreatie. De order voor de eerste Coradia-treinen in Auvergne-Rhône-Alpes is de volgende stap in die ambitie. Onze regio is de thuisbasis van bijna alle spelers op de waterstofmarkt, en het is sinds we ons aan het Europese project Zero Emission Valley verbonden hebben ook ons doel om dit gebied te transformeren tot een van de meest koolstofarme regio's in Europa. Om dat doel te verwezenlijken zijn we toepassingen voor deze nieuwe energiebron aan het ontwikkelen. Waterstoftreinen zijn een innovatief alternatief voor de dieseltreinen die op onze niet-geëlektrificeerde lijnen rijden”, aldus Laurent Wauquiez, voorzitter van de regionale raad van Auvergne-Rhône-Alpes.

“Door waterstof, en dan met name groene waterstof, als energiebron en -drager in te zetten, kunnen we niet alleen de gevolgen van de opwarming van de aarde aanpakken, maar ook de werkgelegenheid, aantrekkelijkheid en groei van onze regio aanjagen. In de overgang naar waterstof heeft onze regio, koploper op het gebied van deze strategische technologie, de talenten en vaardigheden van Bourgogne en Franche-Comté gebundeld. Met een order voor drie Coradia Polyvalent H2’s, in totaal 52 miljoen euro waard, zetten we nog een stap in onze uitrol van waterstof voor koolstofarme mobiliteitsoplossingen. De treinen worden onderdeel van een regionaal ecosysteem in Auxerre, de eerste in zijn soort in Frankrijk, en zullen tussen Auxerre en Laroche-Migennes gaan rijden”, vertelt Marie-Guite Dufay, voorzitter van de regionale raad van Bourgogne-Franche-Comté.

“Deze historische order bevestigt ons streven naar het behoud van werkgelegenheid en werkzaamheden bij de fabriek in Reichshoffen, waar alle treinen worden geassembleerd: drie voor de regio Grand Est (met een optie voor twee aanvullende treinen) en de negen exemplaren die door onze collega-regio's zijn besteld. Met onze deelname aan dit baanbrekende programma willen we ervoor zorgen dat de lichte waterstoftrein in heel Frankrijk gelanceerd wordt. Ook vormt dit de eerste stap in de langetermijnstrategie van TER Grand Est. De proeven die we hebben gedaan zullen cruciaal blijken in de ontwikkeling van een Franse spoorwegsector op waterstof en vervolgens in de productie van lichte waterstoftreinen. Die laatste heeft de regio Grand Est dringend nodig voor haar plannen om de kleine spoorlijnen in de regio te redden en ontwikkelen”, vertelt Jean Rottner, voorzitter van de regionale raad van Grand Est.

“Dit is een mijlpaal in onze ambitie om Occitanie in het teken te stellen van waterstof, waarbij we ons focussen op de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsvormen en praktische manieren om groene waterstof te produceren. Met deze order lossen we het startschot voor een nieuw tijdperk van technologische vooruitgang op het gebied van groene mobiliteit. De regio Occitanie wil deze order als opstap gebruiken en ontvangt in 2025 het eerste waterstoftrein-prototype op de lijn Montréjeau - Luchon, die we graag willen heropenen. Daarnaast is dit goed nieuws voor de werkgelegenheid en groei in onze regio, vooral met het oog op de Alstom-fabriek in Tarbes, die betrokken is bij de productie van deze innovatieve treinen. Niet langer zijn groene mobiliteitsoplossingen en een koolstofarme herindustrialisering een vergezochte droom: in onze regio’s bestaan ze al. Dit project vormt de aanzet voor een veelbelovende sector in het Frankrijk van morgen, en mijn waardering gaat uit naar de betrokkenheid die de vier regio’s gezamenlijk hebben getoond. Zij hebben bij dit project het initiatief genomen en ondersteuning geboden”, vertelt Carole Delga, voorzitter van de regionale raad van Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

“Alstom is er met name trots op dat het, samen met SNCF Voyageurs en de regio's Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie, bij kan dragen aan een schonere en duurzamere mobiliteitsoplossing. Alstom is 's werelds eerste spoorwegbedrijf dat een waterstoftrein op de markt brengt en de technologie hierachter beheerst. Die kennis komt tot uiting in de iLint, een trein die het bedrijf ontwikkeld heeft voor de Duitse markt. De Alstom-groep wil marktleider worden op het gebied van groene en slimme mobiliteit en wil de uitrol van een efficiënt ecosysteem op waterstof in onze afzetmarkten ondersteunen. Deze nieuwe order voor de Franse markt past hier volledig bij”, vertelt Jean-Baptiste Eyméoud, President van Alstom France.

“Met deze order introduceren we een nieuwe spoorwegoplossing met nul directe uitstoot en zetten we een historische en concrete stap richting een schone mobiliteit. Waterstof is uitgegroeid tot een tastbare oplossing die regio’s helpt hun energietransitie te realiseren. We zijn er trots op dat we deze koers volgen en dat we deze technologie aan onze verzameling oplossingen kunnen toevoegen die in het kader van ons PlaneTER-programma voor onze regio's zijn ontwikkeld. Deze order is het resultaat van jarenlange inspanningen in samenwerking met organiserende instanties en de fabrikant om een waterstoftrein te ontwikkelen die voldoet aan de behoeften van onze regio's. Dit werd mogelijk gemaakt door de betrokkenheid en kennis van onze teams binnen de afdelingen Rollend Materieel en TER”, vertelt Christophe Fanichet, CEO van SNCF Voyageurs.