Clicky


Partijen boos dat containerschip Baltic Tern nog mocht varen tijdens storm

Partijen boos dat containerschip Baltic Tern nog mocht varen tijdens storm
07-04-2021 17:16 | Incidenten | auteur ANP

DEN HAAG - Partijen in de Tweede Kamer zijn verbaasd en boos dat er weer een schip tijdens een storm containers kon verliezen bij de Waddeneilanden. D66 en de PvdA vinden dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) meer actie had moeten ondernemen en de vaarroute tijdens de storm had moeten afsluiten.

Het schip Baltic Tern raakte woensdag vijf containers kwijt voor de kust van Ameland tijdens stormachtig weer. In 2019 vond daar een veel grotere containerramp plaats. Toen raakte het schip MSC Zoe in de problemen, waarbij het meer dan driehonderd containers verloor. Stranden van Waddeneilanden raakten bezaaid met spullen uit de containers. Nog steeds is niet alles opgeruimd.

"Dit mocht nooit meer gebeuren na de ramp met de MSC Zoe!", schrijft D66-Kamerlid Tjeerd de Groot op Twitter. Hij wil weten waarom de minister een motie om scheepvaart bij storm te beperken niet uitvoert en kondigt spoedvragen aan.

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk vindt het "schandalig" dat de minister niets deed. Voordat de Baltic Tern containers kwijtraakte, schreef Van Dijk al dat minister Van Nieuwenhuizen "zsm aan de bak moet" om een nieuwe containerramp te voorkomen.

Zijn partijgenoot Habtamu de Hoop sluit zich daarbij aan. Hij en Van Dijk willen niet langer wachten tot de minister afspraken heeft gemaakt met Duitsland en Denemarken over het afsluiten van vaarroutes tijdens storm. Verdere gesprekken daarover zijn nodig, zei de minister eind vorig jaar, omdat die landen een afsluiting niet zien zitten. Schepen zouden er dan langer over doen om de haven van bijvoorbeeld Hamburg te bereiken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek naar de ramp met de MSC Zoe en concludeerde vorig jaar dat een dergelijk ongeluk "morgen weer kan gebeuren". Ook OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem raadde aan vaarroutes te sluiten als de omstandigheden te gevaarlijk zijn. Verder adviseerde de OVV dat de Kustwacht schepen op zowel de noordelijke als de zuidelijke vaarroute waarschuwt bij storm en mogelijk zelfs doorgang verbiedt.

Volgens een woordvoerder van de Kustwacht is de Baltic Tern niet direct gewaarschuwd, omdat het schip kleiner is dan 200 meter. Alleen schepen langer dan dat krijgen volgens de huidige richtlijnen een dergelijk bericht. Kleinere schepen zien wel een algemene waarschuwing via het navigatiesysteem.

Ook krijgen schepen geen advies over de beste vaarroute als ze vanuit Duitsland richting Nederland komen. Dan hebben ze al eerder de noordelijke of zuidelijke route ingezet en kunnen ze die niet meer wijzigen, legt de woordvoerder uit. Dit was het geval voor de Baltic Stern.