Transport Online - Cometto SPMT met 820 ton onderweg

Cometto SPMT met 820 ton onderweg

Cometto SPMT met 820 ton onderweg
24-03-2021 09:44 | Speciaal Transport | auteur Redactie

WENDLINGEN - Voor de verdere aanleg van het ICE-tracé in Duitsland tussen Stuttgart en Ulm is het knooppunt in Wendlingen het moeilijkste punt. Voor de voltooiing ervan moet een stalen brug van 820 ton worden verplaatst. Een reusachtige opdracht waaraan meerdere ervaren partners meewerken met er middenin: 24 aslijnen van de zelfrijder Cometto SPMT.

is geen dagelijks transport dat hier parallel met de autosnelweg A8 over de rijksweg 313 voorbijkomt. Er moet met veel verschillende parameters rekening gehouden worden. "Bijzondere is dat er drie verschillende systemen tegelijkertijd worden ingezet, wat ook voor ons een primeur is”, beschrijft Marco Wilhelm, projectleider van het bedrijf Wiesbauer, de uitdagingen.

"De Cometto SPMT, de geleidebaan van het bedrijf Schachtbau Nordhausen en onze rupskraan van 1.000 ton moesten worden gecoördineerd.”

Alle protagonisten zijn geconcentreerd en uitstekend voorbereid. Waar binnen enkele uren een brug de verbinding tussen de spoorstukken moet vormen, is er nog een groot gat. bedrijf Wiesbauer koppelt zijn SPMT-combinatie voor deze missie samen in een 12+12 side-by-side-opstelling.

Zonder schokken vooruitkomen met de Cometto SPMT

De publieke aandacht is vanmorgen groot. Geïnteresseerden van over de hele wereld kunnen de gebeurtenis life volgen via een livestream. Wiesbauer blikt terug op wekenlange voorbereidingen. Marco Wilhelm vertelt dat men "de waarden en schuifkrachten die door de klant werden doorgeven vooraf heeft kunnen controleren met het Cosmo planningsprogramma van Cometto om de stalen brug van 820 ton met de juiste SPMT-kracht centimetergewijs en vooral zonder schokken over de geleidebaan in de richting van de rupskraan te schuiven."

En dan werd de theorie omgezet in de praktijk. “Ik sta iedere keer opnieuw versteld van de techniek, als de vooraf bepaalde waarden en het verloop zich ook effectief voordoen. Enkel door een intensieve voorafgaande planning is de veiligheid van alle betrokkenen op de bouwplaats te allen tijde gegarandeerd.”

Zelfrijder als ram

Ook Mattias Roeder als projectleider van Schachtbau Nordhausen volgt het verloop waakzaam, maar ontspannen. “Met behulp van de zelfrijdende zwaar-transportmodule Cometto SPMT van Wiesbauer en het permanent controleren van de positie door onze landmeter kon het bouwwerk van 52 meter lang precies worden gepositioneerd. Exacter kan niet! Gewoonweg de perfecte techniek gecombineerd met toppersoneel uit alle sectoren. Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen, omdat we er samen in geslaagd zijn om ons aan ons tijdschema te houden.”

De reusachtige stalen constructie legt het traject op de centimeter nauwkeurig af op de zelfrijdende modulaire transportvoertuigen. Kort vóór het bereiken van de eindpositie wordt één kant van de brug op een geleidebaan gelegd. Dan wordt er op de zelfrijder een soort “ram” geschroefd en de SPMT schuift de brug op de definitieve positie van het landhoofd.

Teamleider Fabian Spathelf van het bouwbedrijf Gottlob Rommel uit Stuttgart neemt welwillend kennis van het vlotte verloop. Hij kan de Cometto-techniek tenslotte vertrouwen. “Bij het verplaatsen van de brug geldt: de kracht ligt in de rust. Met de Cometto SPMT wordt de transportsnelheid zodanig precies ingesteld dat ze perfect past bij het inleggen van de teflonplaten in de geleidebaan.”

Praktische draadloze afstandsbediening

De man die de zelfrijder in iedere positie omzichtig en betrouwbaar manoeuvreert, is Leonard Schmid. De ervaren professional voor zwaar transport is een kenner van de materie en noemt enkele technische troeven van zijn Cometto SPMT voor deze, ook voor hem, bijzondere opdracht. “Het helpt ons echt heel erg dat ik het vermogen van beide powerpackunits op de potentiometer op de draadloze afstandsbediening zodanig kan regelen dat de opschuifaanwijzingen van Schachtbau Nordhausen perfect kunnen worden gerealiseerd. Daardoor wordt het langzaam vorderen bij de voorwaartse beweging pas mogelijk.”

Nog veel brugprojecten in de pijplijn

Na acht uur werken ligt de stalen brug veilig op haar nieuwe plaats. Een geslaagd transportproject waarbij men terugviel op een “cross-hire rental” van de aslijnen. Naast de 12 Cometto-aslijnen en twee powerpackunits uit het wagenpark van Wiesbauer waren er ook 12 MSPE-eenheden van het bedrijf Schares uit Bocholt van de partij.

In de bouw en het onderhoud van bruggen breken baanbrekende jaren aan. Deze werken spelen de komende jaren een centrale rol in het infrastructuurplan van Duitsland. Het project in Wendlingen maakt duidelijk dat competente planning en technisch geperfectioneerde oplossingen hun stempel zullen drukken op de toekomst.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

De rijverboden voor deze week: maandag 17 mei t/m zondag 23 mei

Alle Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,900
Diesel1,524

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen