Clicky


CBR deelt Plan van aanpak om 600.000 achterstallige examens in te halen

CBR deelt Plan van aanpak om 600.000 achterstallige examens in te halen
23-03-2021 18:53 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

RIJSWIJK - Door de lockdowns zijn er ruim 600.000 examens in te halen. Vandaag delen wij een Plan van aanpak om de reserveringstermijnen te verkorten.

De gevolgen van corona op de maatschappij zijn enorm. Door de lockdowns zijn er ruim 600.000 theorie- en praktijkexamens in te halen, bovenop de 1,5 miljoen examens dat jaarlijks wordt afgenomen. Omdat de uitgestelde examens als eerste worden ingehaald kan de reserveringstermijn voor andere kandidaten oplopen tot wel 20 weken. Het knelt vooral bij de praktijkexamens voor de auto, motor en bromfiets. Daar is het inhalen van grote aantallen examens lastiger dan bij theorie-examens vanwege het 1-op-1 karakter van praktijktoetsen.

Meer capaciteit, minder herexamens

Om dit gezamenlijk probleem aan te pakken, breidt CBR dit jaar het examinatorencorps met 20 procent uit. Ook werken we over, zijn we vaker open en vragen we fitte gepensioneerden om langer te blijven. Maar dit alleen lost het enorme stuwmeer aan examens niet op. Met onder andere jongeren en opleiders is daarom besproken of er keuzes gemaakt moeten worden in soorten examens, of voorrangsregels nodig zijn en hoe we kunnen zorgen dat er minder herexamens nodig zijn. Dat laatste heeft ieders voorkeur.

Helaas heeft al jaren de helft van alle examenkandidaten minstens twee pogingen nodig om te slagen voor het autopraktijkexamen, een slagingspercentage van 50 procent. Als het slagingspercentage met 10 procent-punt stijgt, scheelt dit 80.000 herexamens per jaar. Het is dus essentieel dat rij-opleiders hun leerlingen alléén examen laten doen als ze goed zijn voorbereid. Zo zijn andere kandidaten eerder aan de beurt.

CBR heeft de rijscholen opgeroepen om voor eind mei een slagingspercentage van minstens 54 procent te realiseren, vier procent meer dan het slagingspercentage in het afgelopen jaar. Ook hebben we gevraagd om een plan waardoor het slagingspercentage aan het einde van het jaar stijgt naar 60 procent. Afhankelijk van de situatie eind mei, hebben we aan het ministerie de volgende maatregelen voorgesteld (in volgorde van inzet):

  • Het tijdelijk niet aanbieden van de tussentijdse toets;
  • Het tijdelijk niet aanbieden van faalangstexamens;
  • Het tijdelijk verhogen van de examenleeftijd (personenauto) naar 18 jaar.

Het stopzetten van de tussentijdse toets scheelt 80.000 examenplekken per jaar. Daardoor wordt de reserveringstermijn enkele weken korter. Het is duidelijk dat niemand deze maatregelen wil. Maar ook niemand wil reserveringstermijnen van 15 tot 20 weken. Als deze maatregelen onoverkomelijk zijn, dan moet de inzet daarvan dat zo kort mogelijk duren.

Vooruitzicht voor theorie-examens

Tot de persconferentie van vanavond (23 maart) is onzeker wanneer kandidaten weer theorie-examen mogen doen voor de auto, motor of bromfiets. Alleen theorie-examens voor beroepsvervoerders zijn wegens de coronasituatie toegestaan. Zodra het CBR mag starten en alle beperkingen (bijvoorbeeld het aantal mensen in een zaal) worden opgeheven verwachten ze de ruim 300.000 in te halen theorie-examens relatief snel in te lopen. Met maximale openstelling en overwerk kunnen zij de capaciteit verhogen tot circa 200 procent van normaal. Hiermee kan mogelijk voor het einde van 2021 de reserveringstermijn weer normaal zijn (maximaal 4 weken voor een theorie B-examen).