Clicky


Bij bijna een op de drie vrachtwagens overtreding geconstateerd tijdens controleweek ROADPOL

Bij bijna een op de drie vrachtwagens overtreding geconstateerd tijdens controleweek ROADPOL
18-03-2021 11:48 | Controles | auteur Redactie

BRUSSEL - Het kwaadwillig manipuleren van tachografen neemt toe. Dat blijkt uit de resultaten van de controleweek van ROADPOL Truck & Bus die gehouden werd van 8 tot en met 15 februari 2021.

In 4.255 gevallen werd de tachograaf niet goed gebruikt en in nog eens 796 gevallen werden manipulaties van de digitale tachograaf ontdekt tijdens de pan-Europese controle. Tijdens de controle werden in totaal 240.924 vrachtwagens en 88.505 bussen gecontroleerd.

Als we de resultaten van de vorige ROADPOL Truck & Bus controle van oktober 2020 vergelijken met die van afgelopen februari zien we dat deze specifieke overtredingen duidelijk toenemen. Zo werden er vijf maanden geleden 321 gevallen van manipulatie van de tachograaf ontdekt op 206.304 gecontroleerde vrachtwagens.

"Het geknoei met de instellingen van de tachograaf, of zelfs het manipuleren daarvan, neemt elk jaar grotere vormen aan", zegt ROAPDOL Operationeel werkgroepsecretaris Henk Jansen van de Nederlandse Nationale Politie. "De reden voor dit soort fraude is wellicht de aanzienlijke concurrentiedruk in deze alsmaar groeiende sector. De financiële voordelen voor vervoerders zijn misschien groot, de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter”, waarschuwt Jansen.

Tijdens de controleweek werden 72.451 overtredingen geconstateerd, 66.919 voor vrachtwagens en 5.532 voor bussen. 1889 keer moest de verdere rit worden verboden totdat de toestand van de voertuigen of lading hersteld was, waarvan 1.769 vrachtwagens en 120 bussen.

Het overtredingspercentage was 26,93 procent voor vrachtvervoer en 4,57 procent voor bussen. “Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna een op de drie gecontroleerde vrachtwagens een overtreding is geconstateerd. Gelukkig is dat aantal lager voor bussen. Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring nog steeds nodig is", aldus Henk Jansen.

Hij verklaart het hoge aantal overtredingen ook door het zeer hoge opleidingsniveau van Europese politieagenten in controles van zwaar verkeer.

De meeste overtredingen bij de bussen werden echter geconstateerd op het gebied van snelheid, technische overtredingen, veiligheidsgordels en voertuigdocumentenwet voor bussen. Bij vrachtwagens was dit op het gebied van snelheid, technische overtredingen en wetgeving inzake rij- en rusttijden.

11.061 chauffeurs (vrachtwagens 10.773, bussen 288) overtreden de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat ze langer met hun voertuig reden dan wettelijk was toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes in acht te nemen. "Helaas zijn er 116 chauffeurs aangetroffen die onder invloed van alcohol aan het wegverkeer deelnamen, en 34 chauffeurs onder invloed van drugs", vertelt Jansen.

"Aanrijdingen met vrachtwagens hebben meestal bijzonder ernstige gevolgen. De belangrijkste oorzaken van aanrijdingen zijn snelheid, onvoldoende zekering van de lading, vermoeidheid van de bestuurder en technische defecten aan de voertuigen die allemaal worden tegengegaan door de controles”, legt de expert uit.

In 4.077 gevallen (3969 vrachtwagens, 108 bussen) werden ernstige technische gebreken geconstateerd. Er werden 2.072 vrachtwagens en 84 bussen met overgewicht aangetroffen. De lading was niet goed gezekerd op 1.315 vrachtwagens.

Bij de gecontroleerde bussen werden de meeste overtredingen geconstateerd voor het niet dragen van veiligheidsgordels (438), te hoge snelheid (1.342) en technische defecten (108). Ook hadden 288 buschauffeurs de wettelijk toegestane rijtijden overschreden.

Naast de bestraffing van overtredingen worden de chauffeurs door de agenten ook geïnformeerd over het risico van de overtreding zoals onvoldoende zekeren van lading, het niet dragen van veiligheidsgordels of vermoeidheid door overschrijding van rijtijden. “Er worden ook discussies gevoerd over het steeds groter wordende probleem van afleiding, vooral als gevolg van het gebruik van mobiele telefoons of andere elektronische apparaten, die ook tijdens deze controles moeten worden tegengegaan. De resultaten van de controleweek laten zien dat inspecties op het gebied van zwaar goederenvervoer en personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren”, besluit Henk Jansen van de Nationale Politie.

De volgende ROADPOL Truck & Bus controleweek vindt plaats van 10 tot 16 mei 2021.