Clicky

 
Transport Online - Van Noort Waddinxveen viert negentigste verjaardag

Van Noort Waddinxveen viert negentigste verjaardag

Van Noort Waddinxveen viert negentigste verjaardag
15-03-2021 13:33 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

WADDINXVEEN - Van Noort Bedrijven BV, aan de Coenecoop 449 in Waddinxveen bestaat negentig jaar. “Op 14 maart 1931 is mijn opa Albertus met zijn broer Hendrikus begonnen. Ze kochten als loonwerker ieder een vrachtwagen en deden in de polder fourage en veetransporten, zegt de huidige directeur Fred van Noort (50), de derde generatie aan de leidng van dit familiebedrijf. De onderneming staat vandaag, maandag 15 maart, stil bij het negentigjarig bestaan. Afgelopen zondag was de eigenlijke verjaardag.

Herinneringen zijn volop binnen de familie en bij anderen bewaard gebleven. “In de oorlog is er een vrachtwagen in een hooiberg verstopt om te behouden. Daarna is die weer tevoorschijn getoverd en weer de weg opgegaan, vertelt Van Noort vanuit de bedrijfsvestiging.

Verder groeien

Het bedrijf van Albertus en Hendrik groeide langzaam verder. “In de vijftiger jaren van de vorige eeuw zijn mijn vader Bert en de drie ooms Huibert, Ben en Henry in het bedrijf gekomen. Als A. Van Noort & Zn. groeide het uit tot tien auto’s.”

“Vanwege de bekendheid van Waddinxveen als meubelgemeente kwamen er meubeltransporten en van daaruit is de verhuistak begonnen. Mijn vader, Bert van Noort, was actief binnen PCB Wegvervoer, de voorloper van TLN en bij de Erkende Verhuizers.”

“De huidige verhuisafdeling doet dagelijks zo’n drie verhuizingen. Met vaste medewerkers en aangestuurd door mijn zus. Veel jongens zijn hier via ons opleidingstraject begonnen.”

van links naar rechts Fred, Henry, Bert, Ben en Huibert van Noort

Zelf verhuizen

De groei van het bedrijf betekende wel dat ze zelf gingen verhuizen. In 1981 zijn ze vanuit het dorp verhuisd naar de Tuinbouwweg. Van Noort: “Het bedrijf vierde de vijftigste verjaardag en er waren twintig auto’s. Er kwam meer diversiteit. Dat heeft ons veel gebracht door de jaren heen.”

Tien jaar later is op bedrijventerrein Coenecoop een hal gebouwd van 3500 vierkante meter. “Met een boven-loopkraan om containers te lossen. Dat was heel bijzonder.” Het pand is geopend op 14 maart 1991.

Meer ruimte was er nodig en die kwam er in 1997. Er is 2500 vierkante meter bijgebouwd met twee zwaardere boven-loopkranen. Inclusief een werkplaats en kantoor. Met in 2007 is de hal van 4000 vierkante meter van de buurman er bijgekocht.

Veelal bouwgerelateerd

Het bedrijf heeft inmiddels zo’n 74 medewerkers en 45 voertuigen. Er worden diverse transporten gedaan. Veelal bouwgerelateerd. Zoals rijplatentransport, bouwmaterialen, keten, containers, dakbedekking en ook bijvoorbeeld warmte-krachtmachines en keukenbladen.

En is voor zeker vijftig procent actief in de Randstad en voor de rest elders in ons land, de Benelux en een deel van Duitsland.

Het valt op dat ze bij Van Noort Bedrijven bijzondere dingen doen. Zoals rijplatentransport en infratechniek. “De rijplaten doen wij sinds 1980. Een samenwerking met het Rotterdamse Lekkerkerker BV. Mijn oom Henry is de bedenker van de platenwagen. In 1987 waren we de eerste in Nederland die vanaf de kraan werkten. Dat was een hele uitvinding”, klinkt het.

“Bij de infratechniek zorgen wij voor ondersteuning. Ze huren bijvoorbeeld een wagen met kraan en een meewerkende machinist.”

Derde generatie

De huidige derde generatie heeft zich ten doel gesteld het ‘Van Noort gevoel te koesteren.’ Wij hebben een blauw rood hart. De kleuren van Van Noort. Het gevoel dat je het met elkaar moet doen. Geen lagen met managers ertussen. Bij ons ga je met plezier naar je werk.”

Wat is de meerwaarde van een familiebedrijf? “Dat je elkaar kan vertrouwen. Er is een goede samenwerking en we komen graag bij elkaar.”

Artikel waard

De medewerkers van Van Noort vinden het jubileum een artikel op Transport Online waard. En zijn blij met de leiding. Hoe belangrijk zijn de medewerkers voor Van Noort? “Heel belangrijk. Ik ben niet bij hen elke dag. Ik bedoel dat ze het zelf moeten doen onderweg. In coronatijd is het moeilijk om het werk uit te voeren. Toch lukt het ze. Niemand is op zijn rem gaan staan.”

Veel van de medewerkers zijn al jaren verbonden aan het bedrijf. “Normaal gesproken is er jaarlijks een Nieuwjaarsreceptie. Dan worden er steeds diverse jubilarissen in het zonnetje gezet. Veel zijn twintig jaar of langer in dienst. Zelfs iemand vijfendertig jaar. Een chauffeur moppert wel eens, maar als hij zolang blijft, dan zit het wel goed.”

Is uitdagend

“Het is uitdagend voor ze. Wij rijden met modern materieel, ze krijgen hun geld op tijd en als er een aanpassing aan het werk nodig is, dan is er begrip.”

Ook in moeilijke tijden bleef het bedrijf overeind. “Wij hebben in 2011 en 2012 de crisis meegemaakt. Vooral de bouw kreeg klappen.”

Toch was er ook in die tijd een uitbreiding: Van Noort heeft in 2012 Van Bunnik’s Logistiek overgenomen. Voor opslag, assemblage distributie van multifunctionele printers (MFP’s).

“Wij doen dingen die iets extra's vragen van de werknemers. Veel van hen komen uit onze eigen opleiding. Ook zijn er mensen van buitenaf die een uitdaging zoeken.”

Van Noort bedrijven is veelzijdig. “De uitwisselbaarheid van de medewerkers onderling is goed. Is er op een moment minder transport, maar wel verhuizingen, dan kunnen daar mensen worden ingezet, aldus Van Noort.

Jullie dienstverlening is breed: transport, verhuizingen, op- en overslag. Waarom kiezen jullie voor de breedte? “Vanwege het spreiden van risico, de diversiteit voor cliënten en het gebruik kan maken van afdelingen.”

Vierde generatie?

Fred van Noort staat aan de leiding bij dit bedrijf. Is de vierde generatie zich al aan het voorbereiden? Van Noort lachend: “Jazeker! Ik heb twee kinderen van acht en tien jaar. Erg jong. Als ik ze vraag wat ze willen worden, dan zeggen ze: ‘Directeur bij Van Noort.’

“Laat ze nu eerst maar genieten. Ik ben niet gedwongen om dit werk te gaan doen. Dat wil ik evenmin bij mijn kinderen.”

“Wat ik leuk vond als elfjarige jongen, is dat ik met de vrachtwagen mocht meerijden en aan de kranen kon draaien. Superleuk. En in de vakanties meewerken en later actief op de planning. Ik stap af en toe in de vrachtwagen en ga rijden. Dan zie ik dingen die al jaren zo gaan als ze gaan. Waarom?, vraag ik mezelf dan soms af. En wat kan er worden veranderd?”

“Ook zie ik klanten die denken dat ik nieuw ben. Dat is leuk”, bekent hij.

In tegenstelling tot zijn voorgangers aan de leiding, runt Fred alleen het bedrijf. Is dat moeilijker? “Soms is het lastig. Ook gemakkelijker, want ik kan alleen beslissen. Uiteraard is er een goed management.”

Niet vanzelfsprekend

Hoe is het gelukt om het bedrijf negentig jaar te laten worden? Van Noort: “Dat is zeker niet vanzelfsprekend. De voorgangers waren nooit te beroerd om hard te werken. Ze leefden zuinig en hebben geld in het bedrijf gestoken.”

Wat zijn de toekomstplannen? “Blijven kijken naar waar de kansen liggen bij bestaande klanten en in de regio. En jaarlijks groeien met één tot twee auto’s.”

De verjaardag

Oorspronkelijk was het plan om bij de viering van de negentigste verjaardag van het bedrijf een groots open huis te houden net als bij het 75-jarig jubileum. Dat is niet mogelijk vanwege de corona-crisis.

Wel is er vandaag, maandag een gezellig samenzijn met de oud-directeuren en de huidige directie. Ook hebben de medewerkers een feestpakket gekregen tijdens hun werk. Verder is er een spandoek onthuld.

“Als de regels het toelaten volgt er in juni een personeelsfeest waar afscheid wordt genomen van oom Henry en nog twee anderen. Mijn vader komt nog bijna iedere dag op het bedrijf”, besluit directeur Fred van Noort.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,947
Diesel1,572

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Logistieke Marktplaats
meer logistieke marktplaats