Clicky


Noorse Post gaat elektrisch met MAN eTGM

Noorse Post gaat elektrisch met MAN eTGM
15-03-2021 09:30 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

LEUSDEN - De Posten Norge Group heeft de eerste volledig elektrische MAN eTGM in gebruik genomen. De 26-tons elektrische truck wordt gebruikt voor het bezorgen en ophalen van pakketten in distributiecentra in het centrum van Oslo. Met de MAN eTGM start de Noorse Post met de transformatie van haar vloot dieseltrucks naar voertuigen met een alternatieve aandrijving.

“Het is voor de Noorse Post erg belangrijk dat zoveel mogelijk van onze voertuigen CO2-neutraal zijn. We hebben al een lange weg afgelegd om dit met geschikte voertuigen te bereiken. Het feit dat we nu een 26 tons vrachtwagen krijgen die elektrisch rijdt, is een grote stap op weg naar ons doel,” zei Hans-Øyvind Ryen, Executive Vice President Operations Noorwegen van de Posten Norge Group bij de overhandiging. In totaal rijdt 26 procent van het wagenpark van de Noorse Post al op hernieuwbare energiebronnen. "Het laadvermogen van de Duitse nieuwkomer is ongeveer drie keer groter dan het laadvermogen van de zwaarste elektrische distributievoertuigen die de Noorse Post al in de vloot had." 

Ook voor MAN Truck & Bus Noorwegen is de eerste geleverde eTGM een belangrijke mijlpaal op weg naar de duurzame toekomst van mobiliteit, meldt Sales Manager Lars B. Sand. “Milieuvriendelijke oplossingen zijn erg belangrijk voor de Noorse Post. Wij zijn trots om deel uit te maken van die investering. Als fabrikant dragen wij graag ons steentje bij.”

De MAN eTGM wordt sinds november 2019 kleinschalig geproduceerd en voldoet aan alle essentiële eisen voor het stedelijke distributieverkeer van de toekomst: hij is lokaal emissievrij en stil. Tegelijkertijd heeft deze MAN truck voldoende laadvermogen om typische transporttaken in middelzwaar en zwaar distributieverkeer uit te voeren. De e-truck voor middelzwaar en zwaar distributieverkeer is bij uitstek geschikt als koelwagen met elektrische transportkoeling, als wissellaadbak truck of voor distributie van bijvoorbeeld post. De eTGM heeft een toegestaan ​​totaalgewicht van 26 ton en wordt aangedreven door een 264 kW (360 pk) sterke elektromotor, die een maximaal koppel van 3.100 Nm levert. Zaken als stuurbekrachtiging, de luchtcompressoren en airconditioning worden elektrisch bediend en via het energiebeheersysteem naar behoefte – en dus energiebesparend - aangestuurd.

Bij het afremmen en remmen wordt de aandrijfkracht van de truck omgezet in elektrische energie en teruggeleid naar de accu. Hierdoor wordt de range merkbaar vergroot. Een display in de cockpit informeert de bestuurder over de actuele status van de accu's. De energie voor de truck wordt geleverd door krachtige lithium-ionbatterijen van de Volkswagen Group. Deze bevinden zich onder de cabine boven de vooras, waar in conventionele voertuigen de dieselaandrijving zit. Extra accu's bevinden zich aan de zijkant van het chassis van het voertuig. Het bereik van de MAN eTGM is maximaal 200 kilometer, afhankelijk van de omstandigheden. De accu's kunnen worden opgeladen met een laadvermogen van 22 of 44 kW met wisselstroom of door zogenaamd High-Power-Charging met 150 kW gelijkstroom.

Om de overstap naar e-mobiliteit zo makkelijk mogelijk te maken, biedt MAN zijn klanten met MAN Transport Solutions hulp bij de weloverwogen aanschaf van een eTGM. Bovendien krijgen de MAN eTGM-chauffeurs een rijopleiding van MAN ProfiDrive, die speciaal is afgestemd op de eisen van het besturen van een volledig elektrisch voertuig.