Clicky


Vrachtwagenchauffeur start petitie na meerdere dodelijke ongevallen langs Kanaal Zuid

Vrachtwagenchauffeur start petitie na meerdere dodelijke ongevallen langs Kanaal Zuid
13-03-2021 09:59 | Overig | auteur Marcel van der Voort

LIEREN - Bij het Kanaal Zuid bij Lieren zijn binnen een jaar drie dodelijke ongelukken geweest. Eerder deze week was de laatste dode te betreuren. Vrachtwagenchauffeur Matts Vos uit Zutphen vindt dat er snel iets moet veranderen. Hij is een petitie gestart voor de komst van een vangrail en meer maatregelen om de dodenweg veiliger te maken.

In een jaar tijd zijn er bij het Kanaal Zuid acht verkeersongelukken: drie doden en twee zwaargewonden.

Als Vos vrijdagmiddag tijdens zijn werk in gesprek raakt met Transport Online vertelt hij dat de Apeldoornse gemeenteraad afgelopen donderdagavond een motie over de bedoelde verkeerssituatie en vragen van de SP heeft besproken. "Ze gaan onderzoeken hoe de weg veiliger gemaakt kan worden."

Petitie overhandigen

"Ik ga er vanuit dat mijn petitie hiervoor heeft gezorgd. Ik ben blij en had het niet verwacht. Het is nog steeds de bedoeling dat ik de petitie ga overhandigen bij de gemeente. Ze hebben hierover onlangs contact met mij opgenomen."

Vos: "De weg is veel te smal. Als ik er met de vrachtwagen rij dan zit ik met een spiegel in de berm en met de ander op de linker weghelft. Ook maken de bomen het er onveilig. Er is zo’n tien centimeter tussen een boom en het asfalt. Dat gaat regelmatig mis", klinkt het.

Heel veel

Dan benadrukt hij: “Drie dodelijke ongelukken in een jaar is heel veel. Er gebeurt echter niets om het veiliger te maken. De gemeente legt de verantwoording bij de mensen zelf. Het klopt wel dat ze moeten opletten. Maar het kan zo niet langer. Het moet er veilig zijn."

"Afgelopen dinsdag is het weer misgegaan. Een automobilist is het water ingegaan en overleden. Toen dacht ik: nu is het genoeg geweest. Meteen besloot ik een petitie te starten. Ik heb eerst uitgezocht of er eerdere acties zijn geweest. Toen ik niets vond heb ik de petitie geopend."

Drieduizend keer

Die is in de periode van dinsdag tot en met zaterdagochtend vroeg meer dan drieduizend keer getekend. Vos hoopt de vijfduizend te halen.

Zijn wens is dat er in elk geval een vangrail komt. Vos: "Als je een vangrail plaatst geef je de mensen het gevoel dat de weg smaller is dan in werkelijkheid. Daardoor gaan ze hun gedrag aanpassen."

Mensenleven kwijt

"Een vangrail aan kanaalzijde zal in elk geval een oplossing zijn. Wat mij betreft gaan ze de weg volgens de richtlijnen aanpassen. Dan moeten ze bomen kappen en dat willen ze niet. Ik vind dat je een boom kan herplanten, maar een mensenleven ben je kwijt."

"Ook zouden ze het kruispunt bij de Voorsterweg moeten verbeteren.” Nu staat de chauffeur als hij wil oversteken met de neus op de weg.

“Ik verwacht dat de gemeente hier ook naar gaat kijken”, stelt hij hoopvol. “En dat de mensen veilig over de weg kunnen.”

Diverse reacties

Vos bekijkt regelmatig zijn petitie en ziet meer en meer mensen het ondertekenen. Ook zijn er diverse reacties die hij allemaal leest.

"Sommigen zijn heel heftig. Volgens mij kent iedereen in de regio wel iemand die bij een ongeluk betrokken is geweest of het heeft gezien", voegt hij eraan toe.

Moeder verongelukt

"Mijn moeder is in 2012 verongelukt ter hoogte van Loenen. Ik hoop dat er iets wordt gedaan. Deze "mooie" route heeft veel te veel levens geëist", meldt een nabestaande die de petitie tekende.

Een andere reactie klinkt: "Ik was samen met mijn vriend ter plaatse bij één van de dodelijke ongelukken. Helaas konden wij niets meer betekenen. Ik hoop dit niet meer mee te hoeven te maken. Want het gaat door merg en been."

Een andere van de duizenden ondertekenaars van de petitie stelt: "Dagelijks rij ik die route en realiseer mij telkens hoeveel drama’s zich er hebben afgespeeld. Te veel ongelukken vallen hier te betreuren. Dit moet stoppen."

Groot aangepakt

De woning van Kathlee Romijn staat in Lieren direct langs Kanaal-Zuid. Ze heeft voor de deur al meerdere ongelukken gezien. Ze rijdt elke dag met een rot gevoel over deze weg. Volgens haar is het tijd dat dit probleem groot aangepakt wordt. Ze doet haar verhaal tegenover Transport-Online.

"Ik vind de verkeerssituatie heel onveilig. Er wordt te hard gereden, de snelheid van tachtig kilometer per uur, wisselend met kleine stukken zestig, vind ik veel te snel. Er zijn veel punten om vanaf deze weg naar een andere weg af te slaan, of het kanaal op te rijden", laat Romijn weten.

Niet veilig

Even later: "Dit is niet veilig op deze manier. Ik moet elke dag vanaf Kanaal-Zuid afslaan naar de Albaweg. Dit is een onoverzichtelijk punt, zoals heel veel punten langs deze weg. Ik rijd er met een angstig gevoel, duim dat mijn medeweggebruikers opletten. Dat ik niet tegen een boom of in het water kom." En: "Ik heb de petitie getekend omdat ik vind dat dit zo niet langer kan. En hoop dat ik zo door de petitie ook van mezelf kan laten horen. Wij wonen hier nu een jaar, maar het schijnt al jaren zo te zijn."

"Ik heb nog nooit zoveel ongelukken dichtbij huis meegemaakt in een jaar tijd. Deze weg en hoe de mensen hem gebruiken is niet verantwoord en levensgevaarlijk."

Levensgevaarlijke situaties

Wat moet er gebeuren? Romijn: "Ik zou graag zien dat er iets aan de snelheid gedaan wordt en dat ze meer handhaven. Overal staan borden 'Verboden in te halen'. Dit gebeurt echter heel veel en brengt levensgevaarlijke situaties met zich mee."

"Vorige week is mijn partner nog bijna aangereden door iemand die ging inhalen met hoge snelheid. En op zijn baan hem tegemoet kwam rijden. Na hard remmen van mijn partner kon hij op het laatste moment terug naar zijn baan. Er moet meer controle komen en boetes uitgedeeld worden aan dit soort bestuurders."

Minder aantrekkelijk

Romijn: "Ik vind dat het een 50/60 weg moet worden, met op meer kruispunten stoplichten, drempels en flitspalen. De reistijd die je er langer over doet is niets waard op een mensenleven. Misschien wordt de weg dan minder aantrekkelijk voor mensen die roekeloos rijden en haast hebben. Ik hoop met heel mijn hart dat het snel grondig wordt aangepakt."

"Ik heb zelf een keer 112 moeten bellen voor een ongeluk dat ik zag gebeuren. Meerdere auto's waren erbij betrokken en flink beschadigd. Het was erg schikken en de inzittende is er naast een verwonding in het gezicht goed vanaf gekomen. Het was heel heftig om hier met mijn neus bovenop te staan. Ik hoop het niet nog een mee te maken", zegt Romijn tenslotte.

Gemeente Apeldoorn

Gaat de gemeente Apeldoorn iets ondernemen om de ongelukken bij Kanaal Zuid in Lieren te voorkomen? "Wij stellen dit jaar een Verkeersveiligheidsplan op. Dat was overigens al gepland", aldus Esther Naber, de senior communicatieadviseur van de gemeente Apeldoorn.

Financiële middelen

"En de wethouder heeft toegezegd dat wij in dit plan ook zullen verkennen weke maatregelen we, aanvullend op de maatregelen van de afgelopen jaren, kunnen nemen om de verkeersveiligheid op Kanaal Zuid te verbeteren."

Naber vervolgt: "Na afronding van het Verkeersveiligheidsplan zal de raad mogelijk ook het verzoek krijgen om financiële middelen ter beschikking te stellen om maatregelen ter verkeersveiligheid op Kanaal Zuid uit te voeren. Want er zijn op dit moment geen maatregelen gepland of begroot."

Veel begrip

Wat vindt de gemeente Apeldoorn van de petitie van Matt Vos? "Wij hebben hier veel begrip voor. We begrijpen de zorgen heel goed. Bovendien juichen we het toe als inwoners hun betrokkenheid tonen en zelf ook in actie komen", reageert ze.

En: "Dat kan op veel verschillende manieren en een petitie als deze is daar een voorbeeld van. De petitie helpt om de zorgen die er zijn in kaart te brengen en om een onderwerp op de agenda te zetten. Maar bij een onderwerp als deze is zorgvuldigheid ook heel belangrijk.”

“Ondanks de urgentie die gevoeld wordt en die wij zeker begrijpen, heeft een gedegen analyse wat de beste oplossingen kunnen zijn voor deze weg tijd nodig.”

Naber: “Als daar bijvoorbeeld uit komt dat we de inrichting en snelheidslimiet op bepaalde stukken of zelfs langs de hele weg willen veranderen, is dat ook iets dat de nodige tijd kost.”

Echt onvoldoende

“Alleen andere borden ophangen is echt onvoldoende. Het is minstens zo belangrijk dat de inrichting van de weg past bij de snelheidslimiet. Dit is overigens ook het standpunt van de politie. Die handhaven in principe niet op plekken waar de limiet niet matcht met de inrichting.”

Matts Vos, de initiatiefnemer van de petitie stelt dat een vangrail kan helpen. Ziet de gemeente Apeldoorn hier iets in?

Naber: “Dit is één van de mogelijke oplossingen die wij zullen onderzoeken. Wel is het zo dat dit iets kan betekenen voor de bomen langs de weg.”

Kappen onbespreekbaar

“Eén van de gemeenteraadsleden gaf bijvoorbeeld afgelopen donderdagavond al aan dat haar partij het kappen van bomen onbespreekbaar vindt. Ook is het belangrijk om bij onderzoeken van deze optie de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Een nadeel van een vangrail kan zijn dat een auto terug de weg op kaatst met een hoger risico op een botsing met een tegenligger tot gevolg.”

Uitzicht verbeterd

“Overigens zijn er reeds stukken waar een rail staat. Zelf hebben wij in september van het afgelopen jaar ter hoogte van Oosterhuizen een geleiderail en een plateau aangebracht en is het uitzicht verbeterd door begroeiing weg te halen.”

“Ook het kruispunt ter hoogte van de Voorsterweg nemen wij mee in de bredere analyse die we gaan uitvoeren”, besluit Naber.

De petitie van Matts Vos kunt u hier ondertekenen wanneer u dit initiatief steunt.