Clicky


easyJet start op Internationale Vrouwendag een Europees programma voor virtuele schoolbezoeken met piloten om de genderstereotypering van carrières tegen te gaan

easyJet start op Internationale Vrouwendag een Europees programma voor virtuele schoolbezoeken met piloten om de genderstereotypering van carrières tegen te gaan
08-03-2021 17:01 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

AMSTERDAM - easyJet heeft vandaag, op Internationale Vrouwendag, een virtueel programma voor schoolbezoeken gelanceerd als onderdeel van het Amy Johnson-initiatief, om meer meisjes aan te moedigen om piloot te worden. De pilotenwereld wordt nog steeds overwegend gedomineerd door mannen, ongeveer 95 procent van alle piloten wereldwijd is man.

Leraren, scholen en ouders kunnen een virtueel bezoek aanvragen van een easyJet-piloot, die via een videoverbinding klaslokalen zal bezoeken, waardoor jongeren in Nederland de kans krijgen om erachter te komen hoe het werk van een piloot er daadwerkelijk uitziet. Met het lesprogramma en de inzet van de vrouwelijke piloten hoopt easyJet jonge meisjes te laten zien dat een carrière als piloot voor iedereen kan zijn.

De luchtvaartmaatschappij kondigt haar virtuele schoolbezoeken aan op Internationale Vrouwendag, waarbij het thema #ChoosetoChallenge dit jaar het belang benadrukt van het doorbreken van genderstereotypes. Recent onderzoek, uitgevoerd door easyJet, laat zien dat kinderen nog steeds geloven dat carrièrekeuzes worden beperkt door traditionele mannelijke en vrouwelijke beroepen. Dit suggereert dat genderstereotypen nog steeds een impact hebben op de carrièreaspiraties van kinderen en dat het doorbreken van deze stereotypen vroeg moet plaatsvinden.

Het virtuele programma voor schoolbezoeken start nadat een groot gedeelte van de kinderen weer terugkeert naar de klaslokalen. Sinds 2017 hebben easyJet-piloten meer dan 400 scholen in heel Europa bezocht. Met de lancering van de virtuele schoolbezoeken zal de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat het belangrijke werk om vrouwelijke rolmodellen op scholen onder de aandacht te brengen, ondanks de beperkingen van de pandemie, kan worden voortgezet.

De luchtvaartmaatschappij lanceerde in 2015 het Amy Johnson-initiatief, genoemd naar de baanbrekende Britse vlieger, om de ongelijkheid tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke piloten te herstellen. Naast pilootbezoeken aan scholen, jeugd- en luchtvaartorganisaties, heeft de luchtvaartmaatschappij ook samengewerkt met partners van pilotenopleidingen om beurzen aan te bieden en heeft de maatschappij verschillende bewustwordingscampagnes gevoerd.

Als resultaat van het Amy Johnson-initiatief is het aantal vrouwelijke piloten bij easyJet sinds 2015 meer dan verdubbeld, tot meer dan 260 vrouwelijke piloten. Hoewel het aantal vrouwelijke piloten van easyJet in 2020 bleef toenemen, zal het effect van de pandemie op de reisindustrie en op de rekrutering van piloten op korte termijn van invloed zijn op het aantal vrouwelijke piloten dat zich bij de luchtvaartmaatschappij zal aanmelden. De luchtvaartmaatschappij richt zich daarom op het inclusiever en diverser maken van de pijplijn van toekomstig luchtvaarttalent door het profiel van de carrière op scholen onder de aandacht te blijven brengen. Hierdoor probeert easyJet ervoor te zorgen dat er een diverse gemeenschap van aspirant-piloten is om te rekruteren en een verschuiving in genderevenwicht voor de toekomst te stimuleren.

Johan Lundgren, CEO van easyJet, zegt: “Het verbeteren van de genderbalans in de pilootgemeenschap is een echte focus geweest voor easyJet en we zijn van mening dat geen enkele andere luchtvaartmaatschappij meer aan deze kwestie heeft gedaan. We zijn tot nu toe aangemoedigd door ons werk via het Amy Johnson-initiatief dat tot tastbare resultaten heeft geleid, namelijk meer dan een verdubbeling van het aantal vrouwelijke piloten dat nu voor ons vliegt.”

“De pandemie heeft echter op korte termijn invloed gehad op de rekrutering en dit betekent dat, totdat onze sector zich herstelt, we niet in dezelfde aantallen zullen rekruteren als we dit voor de pandemie deden. Daarom richten we ons nu op het diverser maken van de aanvoer van toekomstig luchtvaarttalent en blijven we het voortouw nemen bij het uitdagen van carrièregerelateerde genderstereotypen door ondersteuning, informatie en rolmodellen te bieden aan jonge vrouwen en meisjes.

"Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat veranderende percepties en ambities voor vrouwen op school beginnen. Daarom hebben we ons grootste Europese programma voor virtuele schoolbezoeken ooit gelanceerd. En hoewel dit verandering zal stimuleren, moeten we ons geen illusies maken dat dit van de ene op de andere dag zal plaatsvinden, of genoeg zal zijn; dit is het begin van een langetermijnstrategie, maar ik ben ervan overtuigd dat dit er een is die ertoe zal leiden dat we het aanzien van onze branche gaan veranderen."

Sharon Lok, Senior First Officer bij easyJet en Nederlandse ambassadeur van het initiatief, zegt hierover: “Passagiers reageren vaak verbaasd en enthousiast als ze me in de cockpit zien zitten. Precies dit soort stereotypering is de reden waarom we jonge meisjes moeten voorzien van geschikte rolmodellen. Piloot worden is niet alleen voor mannen, vrouwen kunnen dit ook! Ik wil jonge meisjes motiveren en inspireren om een carrière als piloot te overwegen, zodat we de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de hele sector op de lange termijn kunnen herstellen."