Clicky


Volvo Cars zet verder in op elektrificatie in fabriek in North Sea Port

Volvo Cars zet verder in op elektrificatie in fabriek in North Sea Port
04-03-2021 14:19 | Haven Nieuws | auteur Redactie

GENT - Autobouwer Volvo Cars zet zijn elektrische ambities kracht bij. Voor de Gentse fabriek in North Sea Port is een voortrekkersrol weggelegd met de assemblage van de eerste vol-elektrische modellen. North Sea Port is bovendien een belangrijke spil in de logistiek van nieuwe auto’s van het merk.

Volvo Cars trekt voor de auto van de toekomst resoluut de elektrische kaart. Tegen 2025 zal één verkochte Volvo op twee al elektrisch zijn en de andere helft een hybride. Vijf jaar later zullen in de fabrieken van de autobouwer enkel nog volledig elektrische wagens van de band lopen.

De fabriek aan het Sifferdok in Gent effent het pad: in oktober vorig jaar startte de productie van de XC40 Recharge. Nog dit jaar komt daar een tweede vol-elektrisch model bij: de C40 Recharge. En de productiecapaciteit voor elektrische modellen verdrievoudigt. Met de C40 Recharge - “de eerste Volvo die ooit ontworpen is als volledig elektrische wagen” - schrijft Volvo Cars een nieuw hoofdstuk in zijn intussen ruim 55 jaar lange geschiedenis binnen North Sea Port. Het is maar een begin, maar het verankert de grootste Oost-Vlaamse industriële werkgever nog steviger in North Sea Port.

Maritieme en logistieke spil

De keuze voor Gent als vestigingsplaats was een halve eeuw geleden ingegeven door de mogelijkheid om een maritieme brug te slaan naar de thuisbasis van de autobouwer in het Zweedse Göteborg. Ook de ideale locatie voor de multimodale distributie van zijn wagens op de Europese markt speelde toen mee.

Het zijn troeven die Volvo Cars vandaag nog steeds volop uitspeelt, zo bewijst de vorig jaar opgestarte terminal aan het Mercatordok in Gent. Daar komt de interactie tussen trein, schip en vrachtwagen maximaal tot haar recht. Dit past in de vergroening die Volvo Cars ook in zijn logistiek nastreeft en sluit zo naadloos aan bij de eigen strategie van North Sea Port.

De aanwezigheid van de assemblagefabriek, vandaag de grootste in België en Nederland, maakt op zich van North Sea Port al een autohaven. Maar ook andere merken verschepen hun wagens via de haven. Naast Gent is er ook in Vlissingen heel wat bedrijvigheid in deze sector. Van daaruit pendelen roroschepen met nieuwe wagens van en naar het Verenigd Koninkrijk.