Clicky


Vakbonden sturen werkgevers transportsector ultimatum

Vakbonden sturen werkgevers transportsector ultimatum
01-03-2021 18:08 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - Zowel FNV Transport & Logistiek als CNV Vakmensen hebben de werkgevers in de transportsector, TLN en VVT, vandaag een ultimatum gestuurd. Het ultimatum verloopt maandag 8 maart 17:00 uur.

“We hebben onze leden gepeild en die zijn absoluut niet te spreken over de karige loonsverhoging die de werkgevers nu in petto hebben”, zegt CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel. “Als de werkgevers binnen een week niet van gedachten veranderen, gaan we acties voorbereiden.”

Volgens Van Rijssel gebruiken de werkgevers onterecht de coronacrisis als argument dat er niet meer loon in zit. “Een deel van de sector heeft weliswaar te lijden onder de coronacrisis, maar de meeste transportbedrijven zitten goed in het werk. Denk aan pakketbezorging of de bevoorrading van supermarkten. Er is ruimte voor een fatsoenlijke loonsverhoging, zeker bij de bedrijven waar het goed gaat.”

Het karige aanbod van de werkgevers wringt ook met de rol die vrachtwagenchauffeurs in deze crisistijd vervullen, vindt Van Rijssel. “Keer op keer krijgen de chauffeurs te horen hoe belangrijk ze zijn voor de bevoorrading van Nederland. Daar hoort dan ook een passende loonsverhoging bij.”

Temperatuur in vrachtwagencabines

Verder wil CNV Vakmensen dat de arbeidsomstandigheden op een aantal concrete terreinen verbeteren. “We pleiten bijvoorbeeld al jaren voor een verplichte standairco en standkachel in vrachtwagencabines, waarmee chauffeurs de temperatuur goed kunnen regelen. Dat zou een enorme verbetering betekenen, zowel voor de werkomstandigheden van de chauffeur als voor de veiligheid op de weg. Daarover willen we nu in de cao een harde afspraak terugzien.”

Eerder stoppen met werken

CNV wil ook afspraken maken over duurzame inzetbaarheid, zodat werknemers fit en vitaal het einde van hun loopbaan kunnen halen. Voor oudere werknemers moet een regeling komen die het financieel mogelijk maakt om drie jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen stoppen met werken.

Essentieel

Willem Dijkhuizen van FNV Transport & Logistiek zegt: "De transportsector is in coronatijd essentieel gebleken. Er is door werknemers in de transport en logistiek veel werk verzet, onder moeilijke omstandigheden. Het is nu tijd dat werknemers dat harde werken beloond zien."

De vorige cao liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe cao. "De werkgevers probeerden daar steeds onderuit te komen, door de cao nogmaals te verlengen, onder de noemer crisis-cao", aldus Dijkhuizen. Uiteindelijk startten de onderhandelingen wel, maar kwamen de werkgevers volgens FNV met voorstellen die ver onder de maat en veel te vaag waren.

Actie-traject

Afgelopen zaterdag stemden de leden van FNV Transport & Logistiek massaal in met het opstarten van een actie-traject. Dijkhuizen: "Dat betekent dat als de werkgevers niet op onze eisen in gaan, er vanaf volgende week acties te verwachten zijn. Daarbij zijn werkonderbrekingen zeker niet uit te sluiten."

Loonsverhoging

FNV wil dat de nieuwe cao voor een jaar geldig is, van 1 januari tot en met 31 december 2021, en een loonsverhoging van 3,5 procent. De lonen moeten bovendien binnen drie jaar stapsgewijs worden verhoogd naar minimaal 14 euro bruto per uur. De vakbond wil daarnaast onder meer een regeling in de cao voor eerder stoppen met werken en dat vanaf 1 juli 2021 elk voertuig een standkachel en -airco heeft, of zo snel mogelijk krijgt.