Clicky


Geduld FNV is op na zoveelste cao-onderhandelingspoging: 'hardere acties!'

Geduld FNV is op na zoveelste cao-onderhandelingspoging: 'hardere acties!'
12-02-2021 11:54 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - FNV gaat met leden van FNV Transport & Logistiek acties voorbereiden. Dat kondigt de vakbond aan nadat gisteren de onderhandelingen over een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer vastliepen. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: "Het is onbegrijpelijk dat de mensen die essentieel werk doen, van het bevoorraden van winkels en ziekenhuizen tot het bezorgen van pakketten en vaccinaties, niet meer waardering krijgen. De werkgevers verschuilen zich achter de crisis, terwijl er volop werk is."

FNV is vanaf november met de werkgevers in onderhandeling, maar door corona werden de gesprekken een paar keer opgeschort. Tijdens het laatste gesprek bleven de werkgevers bij hun loonbod van 2 procent per 1 juli 2021. "De huidige cao is al per 1 januari verlopen. Wij willen een grotere loonstijging die per 1 januari ingaat. Zeker het afgelopen jaar hebben de mensen in de sector laten zien wat ze waard zijn en ze willen dat de werkgevers dat erkennen", aldus Dijkhuizen.

Geen overeenstemming

Andere onderwerpen waar geen overeenstemming over is, zijn arbeidsomstandigheden en eerder stoppen met werken. Volgens het pensioenakkoord kunnen medewerkers eerder stoppen met werken met een speciale regeling die in de cao afgesproken moet worden. Dijkhuizen: "Helaas komen de werkgevers niet verder dan dat ze een onderzoek willen naar hoe de regeling eruit kan komen te zien. Wij willen de afspraak maken dat de regeling er gewoon komt."

Veilig

Ook over het veilig gebruik van rolcontainers willen de werkgevers eerst een onderzoek instellen, terwijl de vakbond wil dat er snel een oplossing komt. Verder is er onenigheid over standkachels en airco’s. "Chauffeurs brengen veel tijd door in hun cabine, dus moet het klimaat goed zijn, niet te warm en niet te koud. Wij vinden dat daarvoor goede apparatuur op alle vrachtwagens moet zitten. De werkgevers willen dat alleen als het warmer is dan 30 graden, als de wachttijd langer is dan 9 uur en alleen voor nieuwe vrachtwagens. Onbegrijpelijk", aldus Dijkhuizen.

Ultimatum

FNV Transport & Logistiek gaat een ultimatum voorbereiden, waarbij werkgevers nog een keer de kans krijgen op de eis van de leden in te gaan. Mocht dat niet gebeuren dan volgen er acties. Hoe die eruit gaan zien, is nog niet bekend, maar werkonderbrekingen zijn niet uitgesloten.