Clicky


Twee Scania R410 8x2 kraanwagens voor Lock Transport BV

Twee Scania R410 8x2 kraanwagens voor Lock Transport BV
11-02-2021 12:07 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HARDINXVELD GIESSENDAM - Transportbedrijf Lock Transport BV uit Hardinxveld Giessendam nam afgelopen maand twee nieuwe Scania R410 rondom luchtgeveerde 8x2*6 bakwagens met een platte laadbak, twee sturende voorassen en een gestuurde naloopas in gebruik. Beide voertuigen hebben een middelzware Palfinger Autolaad kraan. Eén van de trucks is als uitbreiding van het wagenpark terwijl de andere in de kleuren van de klant staat waarvoor hij gaat rijden.

Lock Transport is een familiebedrijf met een aantal specialismes onder één dak. Zo beschikt het bedrijf over meerdere type (semi) diepladers voor exceptioneel transport, rijdt het met lage trekkers in het volumewerk en werkt het nationaal veel bouw en offshore gerelateerd. Een belangrijk onderdeel daarbij is het vervoer waarbij de chauffeur met zijn truck met de kraan meteen kan laden en lossen of meewerkt bij bijvoorbeeld het plaatsen van bouwdelen.

“Bij ons zijn kraanauto’s eigenlijk altijd een Scania”, vertelt directeur en mede-eigenaar Arie Lock over de keuze voor het merk. “We vragen wel eens elders een offerte. Maar wat wij in de praktijk zien, is dat de combinatie van een Scania met een cabinekraan toch wel ijzersterk is.” Lock noemt in dat verband het feit dat Scania standaard af fabriek zowel het laagste als het sterkste chassis in de markt levert. “We hebben veel transporten waarbij elke centimeter in de hoogte telt. Voor de opbouw van een cabinekraan telt bij ons dat het merk een verlengde innerliner levert die helemaal tot vooraan doorloopt. Dat maakt de truck heel robuust.”

“We letten zeker op brandstof, maar dan vooral bij onze meer reguliere transporten, In het kraanwerk is het om meerdere redenen heel lastig te meten. Ten eerste is bij ons elke klus weer anders en ten tweede doen we heel lang met een kraanwagen. Je kunt een 10 jaar oude motor niet vergelijken met de nieuwste. Het is wel fijn te weten dat Scania op zijn PTO minder verbruikt dan andere merken.”

Wat Lock wél merkt, is hoe degelijk de Scania’s zijn. “We houden ze goed bij. Daarvoor hebben bij Scania een onderhoudscontract. Maar als je bedenkt dat we er minstens 10 jaar lang dagelijks mee werken, hebben we er eigenlijk heel weinig problemen mee. Laten we het afkloppen maar een Scania blijft bij ons gewoon heel. Dat maakt dat we er ook veilig een paar jaartjes extra mee kunnen rijden.”

Volgens Lock komt dat ook omdat hij altijd een vaste chauffeur op zijn kraanauto’s heeft. “De chauffeurs beschouwen het als hún voertuig en zijn er heel zuinig op. En omdat ze hun truck zo goed kennen, kunnen ze ermee lezen en schrijven. Dat zien we terug in de geweldig goede uptime want mede daardoor gaat er eigenlijk zelden iets verkeerd.”

Dat Lock deze keer voor een R-cabine met normale dakhoogte gekozen heeft, is puur vanwege wat extra ruimte voor de chauffeur én de uitstraling. “Het oog wil ook wat. En omdat Scania de R ook als verlengde dagcabine levert, hebben we zo het beste van twee kanten: en een luxueuze werkplek en toch de kraan op de meest optimale plaats op het chassis.”

Beide trucks zijn nagenoeg identiek. “Ze hebben beide een vlakke laadvloer en zoveel mogelijk kasten en kisten aan het chassis voor al het hijsmaterieel. Alleen heeft er één een 53 ton meter kraan en staat die in de kleuren van de klant”, vertelt Lock.

“Dat doen we wel meer. Dit is de derde. In feite detacheren we de auto en de chauffeur; in dit geval bij een bouwbedrijf. De auto is van ons en de chauffeur is bij ons in dienst. Maar hij rijdt voor langere tijd volledig voor de klant die ook de planning van het voertuig doet. De andere truck staat wel in onze kleuren en heeft een zwaardere kraan van 65 ton meter. Daar hebben we ook een fly-jib op zodat we zowel horizontaal als verticaal voldoende te vertellen hebben. Zo’n jib heb je al gauw nodig bij het zetten van glas, kozijnen, en reikt naar ruim 30mtr.”