Clicky


RAI Vereniging blij met besluit over zero-emissie stadslogistiek

RAI Vereniging blij met besluit over zero-emissie stadslogistiek
09-02-2021 16:09 | Klimaat | auteur Redactie

AMSTERDAM - RAI Vereniging is blij met de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek in Nederland en bijbehorende aanschafsubsidie voor een elektrisch aangedreven bestelbussen (SEBA). Vandaag ondertekenden betrokken partijen, waaronder RAI Vereniging, de uitvoeringsagenda. Volgens de belangenorganisatie van onder meer de truck- en bestelbusfabrikanten geven de afspraken ondernemers voldoende ruimte voor een realistische overgang naar volledig emissieloos vervoer in de stad, terwijl ook wordt gewerkt aan het terugdringen van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen.

Vanaf 2025 voeren zo’n 20 steden 2025 een zero-emissiezone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad kunnen worden. De emissiezones maken onderdeel uit van het Klimaatakkoord. RAI Vereniging was intensief betrokken bij de onderhandelingen over de randvoorwaarden van zero-emissiezones en de subsidiemaatregel. De verwachting is dat het aantal steden toeneemt naar 40.

Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is het van groot belang om er voor te zorgen dat ondernemers en vervoerders hun werk in steden optimaal kunnen blijven doen. Er zijn heldere uniforme afspraken gemaakt die voor alle emissiezones gaan gelden, zodat de overgang haalbaar en betaalbaar is, ook voor de kleine ondernemer. Gemeenten moeten bijvoorbeeld het instellen van een zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen.

Subsidiemaatregel zero-emissie bestel

De invoering van zero emissie zones moet gepaard gaan met een aanschafsubsidie voor ondernemers. Deze subsidie dekt een stukje van de meerkosten van een volledig elektrisch voertuig ten opzichte van een normale bestelwagen of vrachtwagen. Vandaag is ook hiervoor een eerste stap gezet met de publicatie van de zogenaamde SEBA regeling voor zero-emissie bestelwagens.

Ondernemers kunnen vanaf 15 maart maximaal 5.000 euro aanschafsubsidie ontvangen voor een nieuwe elektrische aangedreven bestelbus. In totaal is 185 miljoen euro subsidie beschikbaar. RAI Vereniging betreurt het dat de subsidieregeling zich echter beperkt tot volledige batterij en waterstof elektrisch aangedreven bestelwagens en plug-in hybridevoertuigen uitsluit. “Voor een realistische overgang is het van belang om alle beschikbare zero-emissie technieken in te zetten en ondernemers de keuzevrijheid te geven.”

Subsidie voor vrachtwagens

Met de komst van de SEBA moet ook zo snel mogelijk worden doorgepakt met de aanschafsubsidie voor zero-emissie vrachtwagens. In totaal is in het Klimaatakkoord hiervoor 94 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Van Eijck: “Met deze twee aanschafsubsidies krijgen niet alleen ondernemers duidelijkheid, maar krijgt bovendien de hele automotive industrie, van zowel truck-, trailer- en carrossiebouwers als toeleveranciers en bestelbusfabrikanten, een belangrijke investeringsinjectie die in deze tijden van corona goed van pas kan komen.”