Clicky


DP World Antwerp en transportfederaties slaan handen ineen voor verbetering wachttijden terminal

DP World Antwerp en transportfederaties slaan handen ineen voor verbetering wachttijden terminal
05-02-2021 11:54 | Transport | auteur Redactie

ANTWERPEN - Op 3 februari zaten het management van terminaluitbater DP World Antwerp en de directies van de Belgische transportfederaties TLV, Febetra en UPTR samen aan tafel voor een constructief overleg over de optimalisatie van de truckflow op Antwerp Gateway (kaai 1700). Beide partijen verbinden zich ertoe om de samenwerking rond het verbetertraject op de terminal in de toekomst structureel verder te zetten. 

De laatste tijd ondervinden transporteurs moeilijkheden met de planning op de terminal door hoge wachttijden. De oorzaken zijn bekend: door de hoge containervolumes wereldwijd kunnen veel lijndiensten hun aanloopschema’s niet respecteren en blijven containers lang staan op de terminal met lange wachttijden tot gevolg. Het online afsprakensysteem van de terminal heeft bovendien te kampen met de negatieve invloed van no shows door transportondernemingen die hun gemaakte afspraak voor een container op te halen of af te zetten niet nakomen. Doordat de terminal op maximale capaciteit draait, ondervindt het verloop van de truckflow een negatieve impact.

Woensdag werden een aantal pijnpunten op tafel gelegd. “Wij zijn bereid om de dialoog met de transportfederaties constructief verder te zetten en naar oplossingen te zoeken in samenwerking met de community. Als twee belangrijke schakels in de logistieke keten aan hetzelfde zeel trekken zijn verbeteringen mogelijk. Wij reiken echter ook de hand naar de andere stakeholders in de supply chain. Enkel wanneer alle partijen op dezelfde lijn zitten, kunnen we de toppositie van de haven van Antwerpen in de toekomst blijven verzekeren”, zegt Dirk Van den Bosch, CEO DP World Antwerp.

De komende weken zal de terminal, in samenspraak met de transportfederaties, enkele initiatieven lanceren om het afsprakensysteem en de doorlooptijd te optimaliseren, waaronder het aanpakken van de ‘spookslots’. “Wij kijken vooral uit naar de initiatieven die op korte termijn geïmplementeerd zullen worden om de behandeling van de vrachtwagens op kaai 1700 te verbeteren,”  luidt het bij TLV, Febetra en UPTR.