Transport Online - Twee Volvo FH 460 LNG-trekkers voor transportbedrijf W. Daemen

Twee Volvo FH 460 LNG-trekkers voor transportbedrijf W. Daemen

Twee Volvo FH 460 LNG-trekkers voor transportbedrijf W. Daemen
01-02-2021 10:02 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

MAASBREE - Internationaal transportbedrijf W. Daemen uit Maasbree heeft onlangs twee Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers in gebruik genomen. Het verduurzamen van transport en de Maut-vrijstelling in Duitsland waren de belangrijkste redenen om te kiezen voor LNG-trucks. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Nebim in Venlo.

Transportbedrijf W. Daemen is gespecialiseerd in het vervoer van stukgoed en geconditioneerd transport van levensmiddelen. “Onze focus ligt op Zuid-Duitsland”, vertelt eigenaar Wil Daemen. “Dagelijks rijden we met meerdere trucks naar de regio Heilbronn, Stuttgart, Karlsruhe, Mannheim en vice versa.”

Daemen zet op dit traject sinds kort Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers in. “Twee trucks waren aan vervanging toe en dat was een mooie aanleiding om te kiezen voor LNG-trucks”, zegt Daemen. “Daarbij gaf de doorslag dat je voor LNG-trucks tot en met 2023 geen Maut hoeft te betalen in Duitsland. Dat scheelt per jaar 23.000 euro aan Maut per truck. Zo verdienen we de meerprijs van een LNG-truck in twee jaar terug.”

Gunstig verbruik

Daemen is zeer tevreden over de eerste resultaten. “Het voordeel van Volvo’s LNG-oplossing is dat de truck wordt aangedreven door een motor die gebruikmaakt van het dieselprincipe. Daardoor zijn de rijprestaties van LNG-trucks vergelijkbaar met de dieseltruck, maar dan stiller. De chauffeurs zijn er zeer enthousiast over. Ook het verbruik verrast mij in positief opzicht. Met onze dieseltrucks zitten we op een verbruik van 1 op 3,8; met de LNG-trucks halen we 1 op 6. Daar komt bij dat een kilo LNG goedkoper is dan een liter diesel. Als we in Nederland tanken, profiteren we ook nog eens van de stimuleringsregeling met een voordeel van 18,7 cent per kilogram LNG.”

CO2-reductie

Andere reden om te kiezen voor Volvo LNG-trucks is de CO2-reductie. Daemen refereert aan onderzoek van TNO dat uitwijst dat een Volvo LNG-truck tot 23 procent CO2-reductie oplevert. “Zo leveren we in woord en daad een tastbare bijdrage aan schoner transport, zonder ook maar iets in te leveren op rijprestaties en comfort voor de chauffeur. Dat vind ik ook een belangrijk aspect, omdat onze chauffeurs de hele week onderweg zijn. Daarom zijn deze trucks onder andere voorzien van Globetrotter XL-cabine en de geïntegreerde standairco I-ParkCool.”

Partnership met Volvo en Nebim

Daemen heeft nu een vloot van tien trucks, waarvan vier Volvo-trucks. “We rijden al tientallen jaren met Volvo en dat heeft, naast de kwaliteit van de trucks, voor een groot deel te maken met de goede service en ondersteuning van Nebim. Die is in één woord perfect. Het traject rond de aankoop van de LNG-trucks is daar weer een goed voorbeeld van. We zijn uitstekend begeleid en voorgelicht en dat gaf mij het vertrouwen om te investeren in Volvo LNG-trucks. Het is mooi dat de verwachtingen in de praktijk worden waargemaakt. De service die Nebim biedt, vind ik overigens net zo belangrijk als een kwalitatief goede truck. Als er een keer een probleem is, staan ze klaar om het direct op te lossen. Dat is precies wat ik zoek in het partnership met een dealer.”

Familiebedrijf

Wil Daemen is de derde generatie die aan het roer staat van het transportbedrijf, dat sinds 1936 bestaat. “Mijn opa is toen begonnen met transport met paard en wagen. Na de oorlog kwam de eerste truck: een legerauto. In de loop der jaren kwamen er gaandeweg meer trucks bij en zijn we ons gaan concentreren op Zuid-Duitsland.”

Foto's

  • Plukon
    Plukon
  • Land Transport - Harkema
    Land Transport - Harkema
  • Dikla
    Dikla
  • J.Roeland
    ColdService

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,868
Diesel1,501

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen