Clicky


TNO: Robuust, efficiënter en duurzaam goederenvervoer gebaat bij flexibel beleid

TNO: Robuust, efficiënter en duurzaam goederenvervoer gebaat bij flexibel beleid
22-01-2021 15:03 | Transport | auteur Redactie

AMSTERDAM - De ontwikkelingen en innovaties in het wegtransport gaan zo snel dat het als het ware “in beton” vastgelegd mobiliteitsbeleid van Nederland en Europa erbij gaat achterlopen en zelfs gunstige ontwikkelingen voor de voeten kan lopen. Daarom pleit TNO in een vandaag verschenen whitepaper dat beleidsmakers een vergelijkbare dynamiek tonen en flexibele routes naar dezelfde eindbestemming mogelijk maken.

Anders gezegd: om het huidige modal shift-beleid tegen het licht te houden en een robuust, efficiënter en duurzaam transportsysteem weer centraal te stellen. Hierbij moeten  alle alternatieven in het multimodale transportnetwerk op hun voor- en nadelen beoordeeld worden, rekening houdend met de impact van verschillende technologische trends.

Heroriëntatie

In zowel regionaal, nationaal als Europees beleid is  vaak de route het doel geworden en niet het eigenlijke einddoel. Dit gebeurt bijvoorbeeld door een expliciete eis op te leggen waarin minutieus wordt vastgelegd  hoeveel procent van het goederenwegvervoer moet verschuiven naar goederenvervoer over spoor of water. Maar er zijn verschillende recente ontwikkelingen die een heroriëntatie nuttig maken.

In het wegvervoer wordt al enkele jaren gewerkt aan automatisch rijden en truck platooning op snelwegen en worden eerste testen gedaan met automatische bezorgvrachtwagens op lage snelheid. Op het moment dat vrachtwagens op de snelweg automatisch gaan rijden en trailers op terminals en op bedrijventerreinen door autonome e-dolly’s in ontvangst genomen worden, zullen de transportkosten van het wegvervoer naar verwachting halveren.

De huidige impact van uitstoot van vrachtverkeer op de weg verandert in rap tempo vanwege de beschikbaarheid van andere, schonere, energiedragers zoals elektriciteit en andere vormen van schonere verbranding of efficiënte aandrijflijnen. Hierdoor wordt naar verwachting van TNO zwaar vrachtvervoer minstens zo schoon of wellicht zelfs schoner dan spoor en binnenvaart. Vrachtvervoer over de weg is ook flexibeler in het kiezen van routes bij verstoringen.

Er komen steeds meer digitale matchingsplatformen, waarop vraag en aanbod van transport 24/7 automatisch bij elkaar gebracht worden. Hierdoor kan automatisch transport steeds makkelijker in de nacht worden uitgevoerd.

Adaptief beleid

TNO adviseert dan ook het modal shift-beleid van weg naar spoor en binnenvaart te herijken. Dit kan door nieuwe kansen en inzichten van alle modaliteiten, bijvoorbeeld de langetermijneffecten van de coronaveranderingen in de vervoersbewegingen, integraal mee te nemen in de langetermijnbeleidsvorming.

Om het innovatiepotentieel van  alle modaliteiten te benutten is het tijd om het huidige modal shift-beleid (percentageverschuiving van weg naar spoor en water in 2030) tegen het licht te houden. En het doel zelf, een robuust, efficiënter en duurzaam transportsysteem, weer centraal te stellen.

Bijlage:

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions