Transport Online - Vakbonden: implementatie elektrische bussen IJssel-Vecht Keolis een drama

Vakbonden: implementatie elektrische bussen IJssel-Vecht Keolis een drama

Vakbonden: implementatie elektrische bussen IJssel-Vecht Keolis een drama
20-01-2021 10:49 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - Sinds de invoering van de nieuwe elektrische bussen vanaf het begin van de noodconcessie IJssel-Vecht op 13 december zijn er aanhoudend problemen. Met als gevolg dat de dienstregeling flink ontregeld is (uitval en vertragingen) welke zorgt voor een enorme werkdruk voor het personeel.

De juiste oplaadwaarde van de accu is niet zichtbaar en dat zorgt ervoor dat bussen zomaar stilvallen. In de eerste week ging het om tot wel 15 bussen per dag op een vloot van 250 bussen. Verder is er een defect aan de verwarmingen waardoor chauffeurs in een koude bus moeten rijden. Keolis heeft al de maatregel genomen om chauffeurs niet te laten rijden als de verwarming niet werkt.

Een verwachting wanneer deze problemen zullen zijn opgelost is er nog niet. De leverancier van de bussen, het Chinese BYD, heeft ter versterking een aantal ingenieurs gestuurd om de situatie op te lossen. Naast deze problemen zijn er nog andere vormen van materiaalpech, welke de vervoerder binnen 8 weken allemaal hoopt te kunnen verhelpen.

"Het punt is dat het gebruik van totaal nieuwe elektrische voertuigen, nieuwe handelingen en onvolkomenheden met zich mee brengt. Daar biedt de dienstregeling geen ruimte voor. Die is afgestemd met de opdrachtgever, de provincie Overijssel, en dient nu eenmaal uitgevoerd te worden. Met als gevolg dat de werkdruk ontoelaatbaar is", aldus FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.

In december 2019 werden er 259 elektrische bussen besteld bij BYD

De chauffeurs lopen flinke vertragingen op vanwege het elektrisch laden van de bussen. "Zo’n laadfaciliteit is ook nieuw en het is nog even prutsen om de bus er goed in te rijden. Dat betekent dat chauffeurs al met een flinke tijdsachterstand de route verder moeten afleggen. Dat zorgt weer voor vervelende contacten met boze en gestreste passagiers", aldus CNV-bestuurder Peter de Ridder.

De vakbonden hebben om opheldering gevraagd en om compensatie van de extra gewerkte tijd in verband met materiaal pech. Keolis heeft laten weten met man en macht te werken aan oplossingen. Over twee weken vindt er een nieuw onderhoud plaats om de vorderingen te bespreken.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

De rijverboden voor deze week: maandag 3 mei t/m zondag 9 mei

Alle Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,902
Diesel1,532

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen