Clicky


Wed. J. de Bruyn en Zonen maakt eerste LNG-kilometers met IVECO S-WAY NP

Wed. J. de Bruyn en Zonen maakt eerste LNG-kilometers met IVECO S-WAY NP
19-01-2021 17:03 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

ALPHEN AAN DEN RIJN - Wed. J. de Bruyn en Zonen zet met twee IVECO S-WAY NP’s op LNG volledig in op het verkleinen van de CO² footprint. Mede door samenwerkingsverbanden met IVECO, Shell en Lessgo levert het een aanzienlijke bijdrage aan een schonere wereld.

Groen zit al sinds jaar en dag in het logo van Wed. J. de Bruyn en Zonen, omdat maatschappelijk verantwoord ondernemen bij hen in de genen zit. Als logistieke dienstverlener uit Nieuwkoop beschikt het over drie warehouses met een totaal oppervlakte van 15.000 m2 aan op- en overslagruimte. Wed. J. de Bruyn is daarnaast als allround transportbedrijf gespecialiseerd in bulktransport, silo op- en afzet vervoer en landelijke distributie.

De IVECO S-WAY NP’s worden met kiepende silo-opleggers dagelijks ingezet om diverse producten te vervoeren naar locaties in de Benelux en Duitsland. Je kunt dan denken aan zand, straalgrit, granulaten, cement, meel, veevoeders, daktuinsubstraat, kunstmest of materialen voor de filtering van drinkwater. Deze stoffen worden gelost met behulp van een bulkcompressor welke op de S-WAY's zijn gemonteerd.

Duurzaam transport

Wed. J. de Bruyn ziet LNG als het beste alternatief voor diesel en kiest bewust voor twee IVECO S-WAY NP’s met 460 pk. Deze kennen namelijk een lagere kilometerkostprijs en stoten 10 procent minder CO² uit dan een dieseltruck. Vincent Kuijf licht de keuze als Directeur toe: “We wilden onze transportactiviteiten duurzamer inrichten en met de komst van onze nieuwe LNG-trucks is dat gelukt. Het break-even-point van de investering konden we realistisch vaststellen op basis van een jaarkilometrage van 100.000 kilometer, omdat wij onder andere kunnen terugvallen op het MAUT-voordeel en de Nederlandse subsidieregeling voor LNG-trucks. Op een financieel verantwoordelijke manier dragen wij ons steentje bij om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen.”

Daarnaast is de stap naar BIO-LNG dichtbij door de 100 procent mono-fuel techniek van IVECO, waardoor Wed. J. de Bruyn de uitstoot verder kan minimaliseren. Door een blend van fossiel LNG en BIO-LNG is momenteel al een CO² reductie realiseerbaar van 30 procent. Dit percentage loopt in de toekomst op tot maar liefst 99 procent. Toch blijft het daar niet bij, want Wed. J. de Bruyn heeft in samenwerking met Shell ervoor gekozen om de CO² uitstoot te compenseren.

Het betaalt hierdoor één cent extra aan de pomp per kilogram LNG, waardoor Wed. J. de Bruyn samen met andere transporteurs een bijdrage levert aan het beschermen van bossen en het aanplanten van bomen. Bovenal zijn zij ook onderweg naar emissievrij transport in en rondom steden als Alpen aan de Rijn. Dit doet het in samenwerking met Lessgo. De chauffeurs van Wed. J. de Bruyn leveren producten af bij diverse hub’s (logistieke opslagpunten aan de rand van de stad), waarna Lessgo met elektrische voertuigen het transport verzorgt in de binnensteden.



Compressor en hydrauliekinstallatie

Wed. J. de Bruyn heeft wederom gekozen voor direct aangedreven XK18 bulkcompressoren met luchtkoeler, omdat deze een hoge opbrengst combineren met het gewenste lage brandstofverbruik. Daarnaast heeft het goede ervaringen met de reeds door Gardner Denver geleverde en gemonteerde bulkcompressoren. Na goed overleg is de complete compressorinstallatie langs de rechter LNG-tank geplaatst waardoor deze naadloos aansluit op de klantwensen en de aardgasmotor van IVECO.

Bovendien heeft Gardner Denver ook een kipper hydrauliek op de truck gebouwd. Daarbij is gekozen voor een compacte hydrauliektank achter de cabine. Voor de tweede installatie heeft Wed. J. de Bruyn ervoor gekozen om een XK18 compressorinstallatie over te bouwen van een voertuig welke na jaren dienst uit de vloot gaat. Deze installatie is door Gardner Denver geïnspecteerd en na een servicebeurt kan deze weer jaren mee. Wed. J. de Bruyn haalt hierdoor het maximale uit haar investeringen in compressoren.