Clicky


Startschot voor H2Accelerate: grootschalige uitrol van emissievrije waterstoftrucks

Startschot voor H2Accelerate: grootschalige uitrol van emissievrije waterstoftrucks
18-12-2020 17:50 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

Daimler Truck AG, IVECO, OMV, Shell en Volvo Group hebben zich gecommitteerd om in hun nieuwe belangengroep H2Accelerate (H2A) samen te werken om de voorwaarden te scheppen voor grootschalige uitrol van waterstoftrucks in Europa.

De achtergrond hiervan is dat steeds meer landen en bedrijven zich uitspreken voor emissievrij transport. Waterstof, als centraal element van de volledige decarbonisatie van de trucksector, speelt hierin een doorslaggevende rol.

Het realiseren van een grootschalige uitrol van trucks op waterstof zal naar verwachting nieuwe industrieën creëren: CO2-vrije waterstofproductiefaciliteiten, grootschalige waterstofdistributiesystemen, een netwerk van tankstations met hoge capaciteit voor vloeibare en gasvormige waterstof, alsmede de productie van waterstofaangedreven trucks.

Sectorbrede investeringen in dit decennium zullen de bij H2A aangesloten bedrijven aanzienlijk ondersteunen bij de introductie van waterstofaangedreven zware trucks, iets wat ook nodig is om de Europese doelstelling van emissievrij transport in 2050 te halen.

De volledige uitrol van trucks op waterstof zal ongeveer tien jaar duren. Er wordt begonnen met klanten die zich al in een vroeg stadium willen toeleggen op transport met trucks op waterstof. De trucks zullen in eerste instantie in regionale clusters rijden en langs Europese transportroutes met een hoge bezettingsgraad en een goede dekking van waterstoftankstations. In de loop van het decennium kunnen deze clusters vervolgens met elkaar worden verbonden, waardoor een Europees netwerk ontstaat.

Martin Lundstedt, President en CEO van Volvo Group: “Klimaatverandering is de uitdaging van onze generatie en we zetten ons volledig in voor het klimaatakkoord van Parijs voor het decarboniseren van het wegvervoer. In de toekomst zal het verkeer bestaan uit een combinatie van accu-elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen evenals – tot op zekere hoogte – andere hernieuwbare brandstoffen. De samenwerking in het kader van H2Accelerate is een belangrijke stap in het vormgeven van een wereld waarin we willen leven.“

Elisabeth Brinton, Executive Vice President New Energy bij Shell: “Eén ding is duidelijk: voor een aanzienlijke toename van het aantal verkochte trucks op waterstof, moeten de voertuig- en bedrijfskosten vergelijkbaar zijn met die van de huidige dieseltrucks. Dat betekent dat truckklanten een volledig emissievrij voertuig moeten kunnen aanschaffen dat qua tanktijd, actieradius en kosten vergelijkbaar is met de voertuigen die vandaag de dag in gebruik zijn. Om dit doel te bereiken, is duidelijke regelgeving vereist, die de waterstofvoorziening, de waterstofaangedreven trucks, de tankinfrastructuur en de klantensubsidies op een gecoördineerde manier regelt.“

Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG: “De bedrijven die betrokken zijn bij H2Accelerate zijn het erover eens dat trucks op waterstof de sleutel zijn tot het CO2-neutraal transport van de toekomst. Deze ongekende samenwerking is een belangrijke mijlpaal in het scheppen en stimuleren van de noodzakelijke randvoorwaarden voor een brede afzetmarkt voor trucks op waterstof. Tegelijkertijd is het een oproep tot actie voor de politiek, andere belanghebbenden en de samenleving.”

Angelika Zartl-Klik, OMV SVP HSSE & New Energy Solutions: “H2Accelerate speelt een voortrekkersrol en OMV levert hier een belangrijke bijdrage aan. Om de klimaatdoelen te halen hebben we CO2-arme technologie nodig. Waterstof is een optie voor de klimaatvriendelijke mobiliteit van de toekomst.”

Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles bij CNH Industrial: “De uitrol van waterstofgebaseerde brandstofceltechnologie in het zwaartransport hangt af van de vereiste infrastructuur. Daarnaast zijn er zeer specifieke projecten samen met expediteurs en andere belanghebbenden in de branche nodig om aan te tonen dat deze oplossing financieel haalbaar is en geschikt voor de praktijk. De baanbrekende samenwerking binnen H2Accelerate zal hiervoor de voorwaarden scheppen en de transitie naar emissievrij transport versnellen.”