Transport Online - ILT presenteert nieuwe methode zwavelcontrole bunkertanks aan maritieme toezichthouders

ILT presenteert nieuwe methode zwavelcontrole bunkertanks aan maritieme toezichthouders

ILT presenteert nieuwe methode zwavelcontrole bunkertanks aan maritieme toezichthouders
10-12-2020 17:02 | Algemeen | auteur Redactie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ontwikkelde een innovatieve en veilige methode voor het nemen van monsters uit bunkertanks in zeeschepen. Monsternames zijn onderdeel van de controle op het maximaal toegestane zwavelgehalte van de brandstof die schepen op zee gebruiken. De ILT organiseert op 10 december de internationale webconferentie ‘Sulphur 2020 Enforcement’ en deelt daar de techniek achter de monsternames met maritieme toezichthouders uit de hele wereld.

Sinds 1 januari 2020 gelden wereldwijd strenge regels voor het zwavelgehalte in scheepsbrandstof. Sindsdien is het niet toegestaan brandstof te gebruiken of aan boord te hebben met meer dan 0,5% zwavel, tenzij het schip is voorzien van een rookgasreiniger (scrubber). In sommige zeeën, zoals de Noordzee, is de norm voor gebruikte brandstof zelfs nog strenger: maximaal 0,1%. Het doel hiervan is het reduceren van vervuilende zwaveluitstoot, die slecht is voor milieu en volksgezondheid.

Internationale webconferentie

Op 10 december vindt de eerste internationale conferentie plaats, gericht op toezicht op de naleving van de regels voor zwaveluitstoot door zeeschepen. Nederland organiseert de internationale digitale bijeenkomst om kennis te delen en ervaring uit te wisselen. 26 landen, waarvan 12 van buiten Europa, nemen deel aan de webconferentie. Onderwerpen zijn onder andere remote sensing-technieken, monsternames en internationale informatie-uitwisseling.

Zwavelgehalte controleren door monsters uit bunkertanks

Maritieme toezichthouders in de hele wereld staan met de nieuwe regelgeving voor de uitdaging om monsters te nemen van olie uit bunkertanks om het zwavelgehalte te kunnen controleren. De ILT presenteert tijdens de conferentie de door haar ontwikkelde methoden om via de peilbuis (‘sounding pipe’) monsters te nemen: de ‘vacuum method’ voor minder diep gelegen bunkertanks, en de ‘flow method’ voor diep gelegen tanks. Voor beide methoden heeft de ILT een set materialen ontwikkeld die maximaal € 3.000,- kost. Door deze kennis te delen, wil de ILT andere landen ondersteunen in de handhaving op zwaveluitstoot door zeeschepen.

Verbeteren internationale samenwerking

De ILT stimuleert met deze eerste internationale webconferentie de internationale samenwerking. Daarmee kan een mondiaal ‘level playing field’ ontstaan en wordt de uitstoot teruggedrongen. Een van de manieren om dat te realiseren is het uitbreiden van de internationale alarmering van schepen die zich mogelijk niet aan de regels houden. Bij aankomst in een haven in een ander land kan er zo een gerichte controle worden uitgevoerd.

Remote sensing

Naast monsternames in de haven speelt ‘remote sensing’ een belangrijke rol in de handhaving. Snuffelpalen, vliegtuigen en drones kunnen een te hoge zwaveluitstoot detecteren. Nederland loopt voorop in het ontwikkelen van technieken om in de toekomst met satellietbeelden de uitstoot van individuele schepen ver op zee te kunnen meten.

Foto's

  • J.Roeland
    NOVA CURA
  • J.Roeland
    ALFA-NERO
  • J.Roeland
    ANCOLIA

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,906
Diesel1,551

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions