Clicky


MKB-Claim koppelt RDW-database waardoor eigendom vrachtwagen kan worden aangetoond in truckkartel-zaak

MKB-Claim koppelt RDW-database waardoor eigendom vrachtwagen kan worden aangetoond in truckkartel-zaak
04-12-2020 09:15 | Transport | auteur Redactie

AMSTERDAM - MKB-Claim heeft een unieke koppeling met de RDW-database ontwikkeld. Daarmee kunnen gedupeerde bedrijven, die door verboden prijsafspraken van het truckkartel schade hebben geleden, het eigendom van hun trucks aantonen. Met behulp van de koppeling kan een historisch overzicht van alle vrachtwagens van het bedrijf worden opgevraagd. Dit is noodzakelijk bewijsmateriaal om het teveel betaalde op vrachtwagenfabrikanten zoals DAF te kunnen verhalen.

Veel ondernemers bewaren hun administratie voor een periode van zeven jaar, waardoor ze het eigendom van de trucks over de kartelperiode (1997-2011) niet meer kunnen bewijzen. Daardoor dreigen bedrijven een compensatie van circa 16.400 euro per truck mis te lopen. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Onze ervaring is dat tachtig procent van de ondernemers niet alle facturen meer heeft uit de periode van het truckkartel. Wij bieden nu een oplossing voor dit probleem door een samenwerking met dataleverancier VWE. Met de eigendomshistorie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer staat de claim van de ondernemer onomstotelijk vast. Een hele belangrijke stap in de bewijsvoering van de Truckkartelclaim.”

Alle deelnemers aan de Truckkartelclaim kunnen van deze service gebruik maken.

Eén van de deelnemers aan de Truckkartelclaim is Melis Logistics B.V. Door een grote brand in 2016 is een deel van de oude wagenparkdossiers verloren gegaan. Eigenaar Marwin Melis: "Wij hebben ruim 60 trucks aangeschaft tijdens het kartel, dit betekent voor ons een schadevergoeding van bijna 1 miljoen. Dat wij door de brand niet meer al het bewijs hebben, is overmacht. Het zou extra zuur zijn als wij daardoor straks compensatie mislopen. Maar gelukkig hebben wij dankzij MKB-Claim onze truckhistorie terug kunnen krijgen. Een ideale oplossing, waar vast meer bedrijven wat aan hebben!"

Grote truckfabrikanten als DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes Benz) maakten in de periode vanaf 1997 tot en met 2011 verboden prijsafspraken. Hierdoor betaalden ondernemers uit de transport- en logistieksector jarenlang gemiddeld € 16.400, - per truck te veel, inclusief wettelijke rente en te veel betaalde verzekeringspremies. Het truckkartel werd in 2016 vastgesteld en beboet door de Europese Commissie. De procedure om schadevergoeding te eisen voor de gedupeerde ondernemers loopt inmiddels. Ondernemers kunnen nog steeds meedoen en zich gratis aanmelden bij MKB-Claim.

Foto's

  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • Bek en Verburg BV
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,187
Diesel1,958

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions