Transport Online - Nieuwe MAN generatie nu ook gereed voor de brandweer

Nieuwe MAN generatie nu ook gereed voor de brandweer

Nieuwe MAN generatie nu ook gereed voor de brandweer
03-12-2020 10:36 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

LEUSDEN - Afgelopen voorjaar introduceerde MAN zijn nieuwe truckgeneratie. Bij de ontwikkeling van de nieuwe vrachtwagens richtte MAN zich consequent op de chauffeurs en hun transporttaak. In eerste instantie lag de nadruk op de MAN TGX en het langeafstandsvervoer. Medio 2021 heeft MAN zijn volledige productportfolio vernieuwd, zodat dit optimaal voldoet aan de behoeften van elke transporttaak en sectorspecifieke toepassing. Nu introduceert de eerste carrosseriebouwer tailormade brandweervoertuigen op basis van de nieuwe MAN TGL- en MAN TGM-serie.

De bekende indeling in vier modelseries is behouden gebleven: de nieuwe MAN TGL dekt het GVW gewichtsbereik van 7,5 tot 12 ton af. Hij is exclusief verkrijgbaar in 4x2-versies en is geschikt voor brandweerinzet als lichte truck met mobiele of ingebouwde waterpomp en als licht reddingsvoertuig. De volgende gewichtscategorie is de nieuwe MAN TGM, als twee-assige truck met GVW’s van 12 tot 18 ton en een 6x2-4 26-tonner. De twee-assige TGM in de 4x2 on-road-uitvoering en in de 4x4 off-road-uitvoering is bijna overal ter wereld het meest gebruikte brandweervoertuig, zowel qua aantallen als qua varianten. 

Tankwagens, ladderwagens, hoogwerkers en lichte reddingsvoertuigen zijn de meest voorkomende typen van gestandaardiseerde brandweervoertuigen die worden gebruikt. De nieuwe MAN TGS van 18 tot 50 ton GVW is net als voorheen gericht op zware toepassingen, zoals tankwagens en gespecialiseerde brandweerwagens, hoogwerkers of haakarm-vrachtwagens. Deze serie biedt het breedste scala aan varianten in de categorie twee tot vijf assen. MAN HydroDrive behoort naast de on-road-overbrenging en de vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden. De hydraulische aandrijving van de voorwielen is de beste keuze wanneer het voertuig voornamelijk op verharde wegen rijdt en er zelden extra tractie nodig is. Veel brandweerdiensten maken gebruik van dit beproefde systeem voor hun haakarm-vrachtwagens.

De cabine – gericht op de bestuurder 

Hulpverleners moeten vaak en snel in en uit hun voertuigen stappen. Veilig en comfortabel in- en uitstappen is dus van cruciaal belang. De deuren openen onder een hoek van maximaal 89 graden. Brede treden met antislipoppervlakken en goed geplaatste lange handgrepen zorgen voor ergonomisch in- en uitstappen. In geparkeerde toestand klapt het stuurwiel horizontaal naar voren om ruimte tussen stuur en de bestuurdersstoel vrij te maken. Dat maakt het in- en uitstappen veel makkelijker, vooral bij het voortdurend wisselen van bestuurder.

Met een druk op de knop wordt het stuurwiel weer in de bestuurderspositie gezet. De nieuw ontwikkelde stoelgeneratie biedt een groot verstelbereik: 12 centimeter in de hoogte en 23 centimeter in de lengte, vijf centimeter meer dan voorheen. Het portfolio omvat een stoel in het midden, waardoor er in de CC- en NN-dagcabines van de TGL/M en TGS plek is voor maximaal drie brandweermannen, zoals voorgeschreven door de normen voor brandweervoertuigen.

Toepassingsspecifieke aanpassingen van MAN Individual

MAN Individual kan de cabine, het chassis, de aandrijflijn en de voertuigelektronica naar wens aanpassen, zodat de combinatie van het MAN-chassis met de cabine en de opbouw van de carrosseriebouwer samen het best mogelijke hulpverleningsvoertuig vormt. Dit heeft als voordeel dat klanten bij MAN één aanspreekpunt hebben en een voertuig aanschaffen dat volgens de industrienormen is geassembleerd, compleet met volledige garantie. Door de CC-dagcabine met 285 millimeter te verlengen wordt de beschikbare ruimte achter de stoelen vergroot, bijvoorbeeld voor stoelen met geïntegreerde ademhalingsapparatuur. Reddingsvoertuigen dienen vaak over een plat dak te beschikken om de ladderset of het ladderplatform over de cabine heen te kunnen plaatsen en te voldoen aan de standaardspecificaties voor de hoogte van het voertuig. 

Nieuw: 320 pk-motor voor de MAN TGM vanaf 13 ton

De MAN D08-motorenserie drijft de TGL en TGM aan. In de huidige Euro 6-versie ontwikkelt de 4,6-liter viercilindermotor – die uitsluitend in de MAN TGL wordt ingebouwd - 160, 190 of 220 pk. De 6,9-liter zescilindermotor in de kleinste uitvoering met 250 pk is de topmotor van de TGL-serie en tevens de instapmotor voor de MAN TGM. De volgende vermogensklassen in de MAN TGM zijn 290 en 320 pk. Nieuw is dat de topmotor – weliswaar uitsluitend voor hulpverleningsvoertuigen – niet meer aan de 18-tons truck uit de TGM-serie is voorbehouden. Nu kunnen reddingsvoertuigen en ladderwagens van de gewichtsklassen M II (tot 14 ton GVW) en M III (14 - 16 ton GVW) met vierwielaandrijving ook worden uitgerust met de 320 pk-motor. In deze motor, die in de TGM vanaf 13 ton GVW is ingebouwd, wordt de wettelijk voorgeschreven koppelvermindering bij een storing in het uitlaatgasbehandelingssysteem (zoals het ontbreken van AdBlue) uitgeschakeld, zodat de operationele werking niet in het gedrang komt.

De MAN TGS wordt afhankelijk van het gewenste vermogen aangedreven door de D15 of de D26 motor. De nieuw ontwikkelde D15 9,0-liter zescilindermotor die in 2019 op de markt is gebracht, is leverbaar in verschillende uitvoeringen met 330 pk, 360 pk en 400 pk. De 12,4-liter zescilinder D26, die eveneens in 2019 volledig werd herzien, beschikt respectievelijk over 430 pk, 470 pk en 510 pk vermogen.

Foto's

  • J.Roeland
    J. WESSELS & Zn
  • J.Roeland
    AHLMANN
  • Vydraulics
    Vydraulics
  • Van Helden
    Van Helden

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,876
Diesel1,504

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen