Clicky


Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD): We zouden gek zijn als we niet investeren in de binnenvaart

Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD): We zouden gek zijn als we niet investeren in de binnenvaart
27-11-2020 10:28 | Binnenvaart | auteur Redactie

BRUSSEL - Transport is cruciaal in de huidige stay-at-home-economy, maar wanneer we spreken over de transportsector is de binnenvaart vaak het ondergeschoven kind. Daar moet verandering in komen. De afgelopen maanden heeft VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn naar aanleiding van gesprekken met onder andere reders, binnenhavens en scheepsbouwers gewerkt aan een Europees plan voor de binnenvaart. Op basis hiervan is vandaag het Renew Europe Binnenvaart Paper verschenen.

De binnenvaartsector kan een grote rol spelen in de groene en digitale transitie die nodig is voor een toekomstbestendige sector. De ontwikkeling op het gebied van autonome en emissievrije schepen gaat snel, maar de sector kan deze investeringen niet alleen realiseren. Renew Europe vindt het daarom tijd dat er geïnvesteerd wordt in de Europese binnenvaart.

Bovendien kan de sector een sleutelrol spelen in het verminderen van files op onze snelwegen. Het kleinste binnenvaartschip kan al bijvoorbeeld al veertien vrachtwagens vervangen. Hoewel ruim een derde van het Nederlandse goederenvervoer door onze kanalen en rivieren gaat en dertien Europese lidstaten zijn met elkaar verbonden via het waterwegennetwerk, blijft twee derde van de waterwegen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België ongebruikt.

VVD-Europarlementariër en auteur van het Binnenvaart Paper Caroline Nagtegaal-van Doorn: “Dit is bij uitstek een grensoverschrijdende uitdaging waar we Europees de handen ineen moeten slaan. De binnenvaart kan een grote rol spelen als duurzaam transportalternatief van de toekomst, maar we laten veel potentieel liggen als je alleen al ziet hoeveel druk we kunnen wegnemen van onze snelwegen en in steden als we beter gebruik zouden maken van onze waterwegen.

Ondertussen staat de sector niet stil in haar groene en digitale ambities, maar door gesprekken met de sector werd mij duidelijk dat ze het niet alleen kunnen. Immers, de sector bestaat veelal uit familiebedrijven, zelfstandigen en andere MKB’ers. Het is tijd voor een nieuwe Europese agenda voor de binnenvaart die de sector ondersteunt. We zouden gek zijn als we niet investeren in onze binnenvaart.”

Het Renew Europe Binnenvaart Paper is hier te lezen.