Clicky


Nieuwe DAF 'uit het juiste hout gesneden' voor Ad van der Pasch Houttransport

Nieuwe DAF 'uit het juiste hout gesneden' voor Ad van der Pasch Houttransport
24-11-2020 11:40 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

OIRSCHOT - Goed materieel is het halve werk. Goede service maakt het helemaal af. Daarom kiest Ad van der Pasch Houttransport uit Oirschot al jaren voor DAF. Sinds kort beschikt het eenmansbedrijf over een nieuwe XF 530 FAW met Super Space Cab. Het is de opvolger van een XF 510 die 7,5 jaar trouw dienst heeft gedaan. Ook deze nieuwe DAF is geleverd door dealer De Burgh Eindhoven B.V.

“Toen ik jaren geleden als zelfstandige begon, wilde ik een DAF”, zegt Ad van der Pasch. “En dat is nog steeds zo. Weet je waarom? Omdat ik dik tevreden ben over de service van DAF en De Burgh in het bijzonder. Bij DAF weten ze dat ik maar één vrachtauto heb en dat die altijd moet rijden. Bij de dealer van DAF begrijpen ze dat. Daar wordt gezorgd dat ik zo snel mogelijk weer op pad kan. Tsja, want de truck is mijn bedrijf. Daarvan moet ik het hebben.”

Motorvermogen en tractie

Van der Pasch zit al zo’n 30 jaar in het transport van hout. Het betreft vooral vervoer van bomen uit het bos naar houtzagerijen en papierfabrieken. Geregeld komt de truck op onverharde bospaden. Motorvermogen en tractie zijn dan belangrijk. Vandaar dat is gekozen voor de krachtigste XF van DAF en een FAW. Dat is een vierasser met twee aangedreven assen met dubbel lucht en een meesturende achterste as. Die is vooral bij het manoeuvreren en draaien op onverharde ondergrond met zware lading een uitkomst, het is een voorwaarde om soepel bochten te kunnen maken.

Ook in Eifel en Ardennen

“530 pk kan ik gebruiken, want ik zit niet alleen in de vlakkere Nederlandse bossen. Ik haal ook bomen uit de Eifel in Duitsland en de Ardennen in België. In heuvelachtig terrein kun je voor houttransport best wat vermogen extra hebben. Bovendien moet de motor de kraan aandrijven. Op deze XF 530 FAW staat een Palfinger Epsilon kraan met een hefkracht van van 15 ton / meter (TM)”, vertelt Van der Pasch.

100.000 kilometer per jaar is de truck in touw en daarnaast maakt de motor nog de nodige uren voor de aandrijving van de kraan. “Mijn werk is ook een beetje mijn hobby en ik ben een ondernemer van de oude stempel. Wat je afspreekt, doe je. Mijn opdrachtgevers bellen mij nog gewoon en zij weten dat ik geen bevestiging stuur of mail. Ik kom en ik ben er op tijd. Eerlijk gezegd zijn al mijn opdrachtgevers uit hetzelfde hout gesneden. Die staan ook zelf op de werkvloer. Het contact is rechtstreeks. Dat vind ik ook zo fijn bij De Burgh. De jongens in de werkplaats kennen mij en weten precies wat nodig is en wat ik wil. Daarom ben ik zo dik tevreden met DAF.”

Foto's

  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • Bek en Verburg BV