Clicky


OV ombudsman vraagt duidelijkheid en handhaving mondkapjesplicht

OV ombudsman vraagt duidelijkheid en handhaving mondkapjesplicht
17-11-2020 10:01 | Algemeen | auteur Redactie

AMERSFOORT - De OV ombudsman vindt dat er meer duidelijkheid moet komen over de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer en over de manier waarop deze wordt gehandhaafd. Nogal wat reizigers voelen zich niet veilig omdat niet alle passagiers een mondkapje dragen. Over de positie van reizigers die om medische redenen (bijvoorbeeld longproblemen) geen mondkapje kunnen dragen, bestaat volgens de OV ombudsman ook te veel onduidelijkheid.

De OV ombudsman, die klachten behandelt van gebruikers van het openbaar vervoer, schrijft dit in zijn rapportage over het derde kwartaal. “Het is belangrijk”, zegt de ombudsman, “dat goedwillende reizigers met een mondkapje zien dat reizigers zonder mondkapje worden aangesproken op het niet dragen ervan.” Er is volgens de OV ombudsman bij OV-bedrijven onvoldoende capaciteit om te handhaven.

Reizigers die vanwege een fysieke aandoening geen mondkapje kunnen dragen, krijgen tegengestelde signalen. De rijksoverheid meldt (op de eigen website) dat deze reizigers aan conducteurs, chauffeurs en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) simpelweg kunnen melden waarom ze geen mondkapje dragen. In de praktijk blijkt dat deze mensen met een gezondheidsprobleem soms toch een boete krijgen. De OV-bedrijven zeggen namelijk dat een mondkapje voor iedereen verplicht is en dat op die regel geen uitzonderingen worden gemaakt. “Terecht pleiten vervoerders voor duidelijkheid”, zegt de OV ombudsman. “Daaraan is ook bij reizigers behoefte.”

Studentenreisproduct

In de derde kwartaalrapportage van 2020 vraagt de OV ombudsman ook om een blik op het huidige studentenreisproduct, dat is gekoppeld aan de studiefinanciering. Lang niet alle studenten blijken in coronatijd te weten hoe ze dit product (tijdelijk) kunnen stopzetten, waardoor hun mogelijke studieschuld met een kleine honderd euro per maand oploopt, terwijl ze niet of weinig gebruik maken van het OV. De informatievoorziening over het stopzetten laat volgens de ombudsman te wensen over.

Veel onderwijsinstellingen kiezen nu voor gedwongen online lesgeven. Als dit model in de toekomst meer vaste vorm aanneemt, dan adviseert de OV ombudsman de verantwoordelijke partijen om onderling in gesprek te gaan over de opzet van het huidige studentenreisproduct als onderdeel van de studiefinanciering.