Clicky


Nieuwe generatie CMA CGM-containerschepen met LNG als brandstof

Nieuwe generatie CMA CGM-containerschepen met LNG als brandstof
13-11-2020 09:31 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROTTERDAM - Groupe CMA CGM, die sterk betrokken is bij de energietransitie in het maritieme transport, is bezig met het uitwerken van een omvangrijk industrieel plan voor de bouw van een nieuwe generatie zeeschepen aangedreven door LNG, vloeibaar aardgas. De CMA CGM Jacques SAADE, het grootste containerschip ter wereld dat op LNG draait, maakte donderdag zijn debuut in Rotterdam voor de eerste bunkeroperatie met gas. De haven van Rotterdam speelt een hoofdrol in de bevoorrading van de LNG-vloot van de groep, die ingezet wordt op de vaste routes tussen Azië en Europa.

Een vloot van 26 containerschepen op LNG in 2022

In november 2017 maakte Rodolphe Saadé, algemeen president-directeur van Groupe CMA CGM de vooruitstrevende keuze om negen schepen van 23.000 TEU (twintig-voet containermaat) te bestellen die zijn uitgerust met motoren op LNG, een primeur in de geschiedenis van het maritieme transport voor schepen van die omvang. Deze pioniersvloot is het resultaat van zeven jaar onderzoek en ontwikkeling. De vloot wordt ingezet op de belangrijkste lijn van de groep, de French Asia Line (FAL 1), tussen Azië en Europa. Deze lijn biedt een wekelijkse dienst met dertien tussenstops die 84 dagen duurt. De schepen worden geregistreerd in het Franse internationale register, Registre International Français (RIF).

Dankzij deze historische order van negen containerschepen van 23.000 TEU, waaronder de onlangs geleverde CMA CGM Jacques SAADE en de CMA CGM CHAMPS ELYSEES, heeft Groupe CMA CGM al zeven containerschepen op LNG in gebruik en in 2022 zullen die een vloot van 26 containerschepen van verschillende grootte vormen (lijst en details in de bijlage).

LNG, een vooruitstrevende keuze ter bescherming van de luchtkwaliteit en een energiebron van de toekomst

LNG is momenteel het beste industriële instrument ter bescherming van de luchtkwaliteit. Het maakt het mogelijk 99 procent van de zwaveloxiden en fijnstof te elimineren en 85 procent van de uitstoot van stikstofoxiden, wat verder gaat dan de bestaande regelgeving. LNG biedt ook een eerste antwoord in de strijd tegen de opwarming van het klimaat. Een LNG-schip stoot namelijk tot wel 20 procent minder CO2 uit dan een motor op stookolie. Deze technologie is een van de eerste stappen om het doel van koolstofneutraliteit te bereiken dat Groupe CMA CGM zich voor 2050 gesteld heeft. Groupe CMA CGM toont daarmee aan vastberaden te werken aan de energietransitie in het maritieme transport.

Wereldprimeur: start van de grootste bunkering met LNG ooit

CMA CGM realiseert in Rotterdam de grootste bunkering met LNG die ooit is uitgevoerd bij een containerschip. De CMA CGM JACQUES SAADE, met een tankinhoud van 18.600 m3, wordt bevoorraad met LNG terwijl de ladingshandelingen in de haven gewoon doorgaan. Na het bunkeren zal het schip zijn maidentrip voortzetten, die is begonnen nadat het op 22 september jongstleden aan de vloot werd toegevoegd.

CMA CGM bouwt in Rotterdam een nieuwe wereldwijde LNG-hub voor het maritieme transport

CMA CGM neemt zo het initiatief voor de opzet van een toonaangevend LNG-distributiekanaal voor het maritieme transport. De grootste zeehaven van Europa wordt zo een nieuwe wereldwijde LNG-hub ten behoeve van de energietransitie van het maritieme transport. De haven van Marseille Fos wordt op termijn ook een gasbunkerhub voor de schepen van Groupe CMA CGM.

CMA CGM is sinds 1985 aanwezig in Nederland en telt daar nu 29 lijnen met twee aanleghavens, in Rotterdam en Vlissingen, zeven haventerminals en 36 aanlopen per week. In Rotterdam, de grootste haven van Europa, is de omvang van de groep continu toegenomen. CMA CGM is al jarenlang een belangrijke klant van de haven van Rotterdam en draagt veel bij aan de in de haven verwerkte jaarvolumes dankzij zijn vele lijnen die ter plaatse vertegenwoordigd worden. Als echte 'Poort van Europa' is Rotterdam strategisch gelegen en de haven biedt uitstekende mogelijkheden voor overlading, met name naar de Britse eilanden. Tot slot biedt de haven uitstekende toegang per spoor naar het achterland en Groupe CMA CGM kan aan zijn klanten buitengewone intermodale oplossingen aanbieden, waardoor het mogelijk is om de rest van Europa aan te sluiten op zijn internationale maritieme verbindingen.

“Het gebruik van LNG voor een schip van deze afmetingen is een wereldprimeur. Het schip belichaamt onze doelstellingen voor duurzame ontwikkeling en onze belofte om voorop te lopen in de energietransitie in de maritieme industrie. Aandrijving door middel van LNG maakt het mogelijk om verder te gaan dan de internationale en plaatselijke regelgeving ter bescherming van het milieu”, benadrukt Xavier Leclercq, centraal directeur van CMA Ships, bij de aankomst van de CMA CGM JACQUES SAADE in Rotterdam.