Clicky


MAN lanceert de nieuwe MAN TGL, TGM en TGS voor goederendistributie

MAN lanceert de nieuwe MAN TGL, TGM en TGS voor goederendistributie
28-10-2020 11:26 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEUSDEN - Met de TGL-, TGM- en TGS-serie presenteert MAN Truck & Bus op basis van de recent gelanceerde nieuwe truckgeneratie een complete range voor het betere distributiewerk. Speciale branchekennis wordt in deze serie gekoppeld aan de modernste, toekomstgerichte techniek en praktisch gebruiksgemak.

Met het oog hierop heeft MAN bij de ontwikkeling van de nieuwe truckgeneratie bijzondere aandacht besteed aan de werkplek van de chauffeur. De nieuwe, trapachtige instap - waarover alle cabines van de nieuwe generatie beschikken - is daar een voorbeeld van. Samen met de grote deuropeningshoek van bijna 90 graden maakt hij een ergonomische en veilige toegang tot de cabine mogelijk.

Bovendien kan elke chauffeur, ongeacht zijn postuur, gemakkelijk de optimale zitpositie vinden, want het verstelbereik van het stuur en de stoelen is bij de nieuwe TGL, TGM en TGS bijzonder groot. De nieuwe cockpit is voorzien van een reeks ergonomisch geoptimaliseerde displays – desgewenst allemaal digitaal – die de chauffeur een snel en duidelijk overzicht bieden op alle belangrijke informatie die hij tijdens het rijden nodig heeft. 

Praktijkgericht: afleidingsvrije en comfortabele bediening

Innovatieve bedieningselementen - waaronder MAN Smart Select met de intuïtieve werkwijze 'draaien, drukken, instellen' - helpen de chauffeur om alle functies van zijn media- en navigatiesysteem met zo min mogelijk afleiding te bedienen – van een specifiek op trucks gerichte routenavigatie tot de radio- en telefoonbediening. En met de nieuwe multifunctionele knoppen kunnen alle rijfuncties eenvoudig en intuïtief via het stuurwiel worden bediend, zonder dat de chauffeur het stuur hoeft los te laten.

De nieuwste generatie MAN-trucks is bovendien voorzien van een reeks ingenieuze praktische details, zoals het nieuwe MAN EasyControl-bedieningspaneel in het onderste gedeelte van de deur. Het activeren van waarschuwingslichten, het sluiten van de ramen en het schuifdak, het vergrendelen van de bijrijdersdeur en het activeren van de bediening van de laadklep; alles kan worden gedaan via dit extra “buitenaf” bedieningselement. Het nieuwe cabineontwerp zorgt ervoor dat de nieuwe MAN TGL, TGM en TGS niet alleen bijzonder praktisch zijn, maar ook een krachtige uitstraling hebben. Met de opvallende leeuw in de grille en de dynamische vorm van de optionele LED-koplampen zijn het onmiskenbaar MAN's.

Betrouwbare hulp: assistentie- en veiligheidssystemen

Het gemak en de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe cockpit en bedieningselementen worden aangevuld met een reeks geavanceerde hulp- en veiligheidssystemen die het leven van de chauffeurs van de TGL-, TGM- en TGS-modellen vergemakkelijken. Zo krijgen ze standaard Emergency Brake Assist (EBA) mee, dat de gevolgen van kop-staartbotsingen tot een minimum beperkt of zelfs volledig voorkomt. Om het werk van een distributiechauffeur in het drukke stadsverkeer te vergemakkelijken, kunnen de trucks worden uitgerust met speciaal ontworpen camerasystemen, zoals het VAS (Video Turning System), Bird View (een 360 graden zichtassistent) en de radar-gebaseerde dodehoekassistent.

Die laatste is momenteel beschikbaar voor de TGS en komt later beschikbaar voor de TGM en TGL. Voor bepaalde modellen zijn ook diverse extra optionele assistentie- en veiligheidssystemen beschikbaar, zoals het Lane Departure Warning System, de Lane Return Assist, de Lane Change Support, het ACC adaptieve cruise-control systeem en de grootlichtassistent.

Geschikt voor elke toepassing: toelaatbare gewichten en cabinevarianten

Met de TGL (GVW’s van 7,5 ton tot 12 ton), TGM (12 tot 26 ton) en TGS (18 tot 41 ton) biedt MAN de juiste truck voor elke lichte, middelzware of zware distributietoepassing. MAN biedt voor de distributietrucks vijf verschillende cabinevarianten aan. Dankzij de compacte breedte van 2,24 meter zijn ze allemaal geschikt voor de eisen die de distributiesector stelt. Voor gebruik overdag en voor voertuigen met een grote laadlengte wordt voor de TGL en TGM de CC-dagcabine aanbevolen en voor de TGS de NN-dagcabine. Voor toepassingen waarbij één of twee bedden nodig zijn, levert MAN de 2,28 meter lange laagdak FN- en de hoogdak FM-slaapcabines aan.

Zuinig en schoon: motoren voor elke distributietoepassing

Het zijn echter niet alleen de praktische eigenschappen en de vele configuratiemogelijkheden die de MAN TGL, TGM en TGS tot een goede keuze maken voor distributietoepassingen; ze beschikken ook over de nieuwste generatie schone, krachtige en zuinige Euro 6d-motoren voor een maximale efficiëntie. Voor lichte tot middelzware distributietoepassingen vormen de twee motoren van de D08-serie een ideale basis voor een efficiënte aandrijflijn.

Afhankelijk van het aantal cilinders (vier of zes), de cilinderinhoud (4,6 of 6,9 liter) en het vermogen (zes varianten, variërend van 160 tot 320 pk) worden ze gebruikt in de TGL- en TGM-modellen. Voor de TGS voor de middelzware tot zware distributiesector is de D15-motor de eerste keuze. Deze werd geïntroduceerd in 2019 en heeft een cilinderinhoud van negen liter.

De motor wordt geleverd in vermogensvarianten met 330 pk, 360 pk en 400 pk. Voor de TGS-modellen die in de zware distributiesector worden gebruikt, is ook de MAN D26-motor leverbaar. Deze is perfect voor trucks die regelmatig zware aanhangers of opleggers moeten trekken. De 12,4 liter zescilinderuitvoering is leverbaar met 430, 470 en 510 pk. De voortdurende doorontwikkeling van de motoren heeft voor een lager brandstofverbruik en minder slijtage gezorgd. Ook is gestreefd naar minimale onderhoudskosten.

Sectorspecifiek: transmissieprogramma's voor elke toepassing

Een ander onderdeel dat essentieel is voor een efficiënte aandrijflijn, is de transmissie. Met de 6- of 12-bakvarianten van de MAN TipMatic is voor alle motoren een geautomatiseerde transmissie beschikbaar. Speciale transmissiefuncties die exact op de motoren zijn afgestemd zorgen voor nog meer efficiëntie en rijcomfort. De hardware wordt intelligent aangevuld met verschillende rijprogramma's die perfect zijn afgestemd op de verschillende industriële toepassingen.

Tegelijkertijd ondersteunen ze de chauffeur bij het hanteren van een zuinige rijstijl. Naast de Efficiency en Efficiency+ programma's, die meer gericht zijn op het reguliere weggebruik, zijn er ook programma's voor offroad-ritten, tanktransport of afvalinzameling.

Foto's

  • Van A naar Peter
  • Doornbos
    Doornbos
  • Ntur
    Ntur
  • Ntur
    Ntur
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions