Transport Online - De WHOA: een nieuwe wet om faillissementen van (transport)bedrijven te voorkomen?

De WHOA: een nieuwe wet om faillissementen van (transport)bedrijven te voorkomen?

De WHOA: een nieuwe wet om faillissementen van (transport)bedrijven te voorkomen?
28-10-2020 10:40 | Juridische Column | auteur René Willemsen

Op dinsdag 7 oktober jl. is door de Eerste Kamer de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) aangenomen. Deze wet maakt het voor ondernemingen gemakkelijker om via een akkoord met schuldeisers en aandeelhouders tot herstructurering van schulden te komen en zo een faillissement af te wenden. Kan deze nieuwe wet ook transportbedrijven helpen die hard zijn geraakt door de coronacrisis?

Wat is de huidige situatie?

Als een ondernemer op dit moment een crediteurenakkoord wil bereiken om zijn schulden terug te brengen, moeten alle betrokken schuldeisers en aandeelhouders daarmee instemmen. Ligt een individuele schuldeiser dwars, dan is zo’n akkoord vaak gedoemd te mislukken en volgt vaak een faillissement.

Wat brengt de WHOA ons?

De WHOA – feitelijk een aanpassing van de huidige Faillissementswet – richt zich op ondernemingen die op zich levensvatbaar en winstgevend zijn, maar zo'n hoge schuldenlast hebben opgebouwd, dat zij in hun voortbestaan worden bedreigd. Binnen de nieuwe wet kunnen onwillige schuldeisers door een rechter worden gebonden aan een crediteurenakkoord – een faillissement vooraf is niet meer nodig. Hiervoor moet wel aannemelijk worden gemaakt dat de onderneming zónder herstructurering haar schulden niet kan betalen.

Hoe verloopt de procedure?

  • De onderneming bepaalt in principe zelf de inhoud van het onderhandse akkoord. Zo kan zij bijvoorbeeld een bedrag tegen finale kwijting aanbieden, of omzetting van de schulden in aandelenkapitaal.
  • De onderneming heeft de vrijheid om het akkoord aan één of meerdere klassen van crediteuren aan te bieden – denk daarbij aan handelscrediteuren, aandeelhouders of financiers. Crediteuren die geen onderdeel uitmaken van de klassen waarop het akkoord zich richt, behouden hun vorderingen.
  • Een akkoord kan alleen door de rechter worden goedgekeurd als minimaal een 2/3 meerderheid binnen één klasse voor het akkoord stemt.
  • De rechtbank toetst het akkoord vervolgens aan een aantal formele en inhoudelijke waarborgen, waarbij de belangen van de verschillende partijen worden afgewogen. Ook tegenstemmende schuldeisers worden daarbij gehoord.
  • Na goedkeuring door de rechtbank is het akkoord bindend voor alle crediteuren binnen de betreffende klasse, dus ook voor degenen die tegen hebben gestemd.

Kan de WHOA hulp bieden in tijden van corona?

De inwerkingtreding van de wet volgt nog dit jaar. Gezien de situatie waarin onze economie zich nu bevindt zullen naar verwachting veel (transport)bedrijven er gebruik van gaan maken. De nieuwe wet biedt zeker meer mogelijkheden om een faillissement af te wenden en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Meer weten?

Bij vragen over het bovenstaande of voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met René Willemsen van het WHOA-team van Delissen Martens Advocaten (070-3115411 of willemsen@delissenmartens.nl).

Op de hoogte blijven?

Binnenkort organiseert Delissen Martens Advocaten een gratis webinar over de WHOA. Wilt u dit graag bijwonen? Meldt u hier alvast aan en wordt op de hoogte gehouden van de definitieve datum.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,744
Diesel1,409

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions