Clicky


Europese standaard moet treinen veel veiliger maken

Europese standaard moet treinen veel veiliger maken
28-10-2020 08:35 | Algemeen | auteur ANP

AMSTERDAM - Met een gestandaardiseerd Europees treinsysteem wordt het Nederlandse spoor straks nog veiliger. In 2040 moeten alle treinen in Nederland met het zogeheten European Rail Traffic Management System (ERTMS) rijden. Het kabinet heeft daar in totaal 7 miljard euro voor uitgetrokken.

Wijnand Veeneman, vervoersonderzoeker aan de TU Delft, vertelt dat het systeem de verouderde treinbeveiliging in Nederland vervangt, maar ook de "lappendeken" aan Europese systemen. Via een draadloze verbinding stuurt het ERTMS-systeem straks informatie heen en weer tussen de infrastructuur en treinen. Dat systeem moet ervoor zorgen dat elke trein in de Europese Unie "in één klap door moet kunnen rijden". Nog een voordeel: de software zit straks zowel in de trein als in het spoor.

Het systeem moet ook de concurrentiepositie van de trein ten opzichte van de luchtvaart en het wegverkeer verbeteren, vertelt Wim Knopperts, programmadirecteur ERTMS bij spoorbeheerder ProRail, die de uitrol van het systeem coördineert. Met het systeem kunnen treinen straks dichter op elkaar en dus vaker rijden, en het legt de basis voor autonoom rijden, verwacht Knopperts.

In 2040 moet het hele Nederlandse spoorwegnet op ERTMS rijden. Tot 2030 gaat er 2,5 miljard euro naar het ombouwen van 1300 treinen en locomotieven, het opleiden van zo'n 15.000 mensen en het ombouwen van 350 kilometer spoor. Het gaat om trajecten in Brabant, van Schiphol naar Lelystad en van Eindhoven richting Utrecht. Daarna komt er meer geld beschikbaar. Vanaf 2030 tot 2050 is er jaarlijks 100 miljoen euro extra voor het bestaande beheer- en onderhoudsgeld voor het spoor voor het ERTMS-systeem.

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan de invoering, zoals de bereidheid tot investeren in het systeem bij goederenvervoerders. Dat komt omdat zij grotendeels voor de ombouwkosten van hun eigen materieel opdraaien, zegt Knopperts. Voor treinbouwers is het nieuwe systeem ook een opgave vanwege de toenemende vraag, verwacht Knopperts. "De komende tien jaar wil iedereen dit systeem hebben, de capaciteit in de industrie is beperkt. Of ons dat parten gaat spelen is nog onbekend, maar we letten er wel op."