Transport Online - Hatzmann-Betten vervoert ‘Glas op Gas’

Hatzmann-Betten vervoert ‘Glas op Gas’

Hatzmann-Betten vervoert ‘Glas op Gas’
22-10-2020 13:42 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

OOSTERWOLDE - Onlangs heeft Hatzmann-Betten twee nieuwe LNG Scania’s R410 Highline in ontvangst genomen, waarmee nieuwe stappen worden gezet voor de vergroening van het wagenpark.

Hatzmann-Betten is gespecialiseerd in het transporteren van glas, waar ook deze twee auto’s voor gebruikt zullen gaan worden. Bij de verschillende fabrieken in Duitsland worden de auto’s geladen waarna het uitgeleverd wordt op locaties in Duitsland, België en Nederland.

Ondanks het feit dat de investering in een LNG-truck fors hoger ligt dan een dieselauto, lag er toch een valide businesscase op tafel. De LNG-truck heeft ten opzichte van een dieselauto een brandstofverbruik dat tien procent lager ligt en een verminderde CO2-uitstoot van minstens twintig procent. Dat tezamen met het mautvoordeel in Duitsland op het moment, zorgde ervoor dat er een aantrekkelijk aanbod op tafel kwam.

"De beide auto’s zijn nu al een aantal weken aan de rit, met succes kunnen we zeggen. Het tanken leek ons toch een van de grootste uitdagingen. Feit is dat er vaker getankt moet worden door de week en de tankmogelijkheden onderweg op dit moment nog niet gelijk zijn aan het tanken van diesel, al wordt dit steeds beter. Maar de afgelopen weken hebben we gemerkt dat de tankmogelijkheden voor ons meer dan voldoende zijn en ook in het brandstofverbruik is de tien procent reductie al gebleken. Tevens zijn de chauffeurs erg enthousiast over de auto en het rijcomfort ervan."

Voor de resterende CO2-uitstoot is er via Shell gekozen voor een CO2-compensatie. Door een extra toelage op de getankte kilo’s wordt er bijgedragen aan internationale, gecertificeerde CO2-compensatieprojecten. De projecten waarmee Shell samenwerkt leveren naast het compenseren van de CO2-uitstoot ook een bijdrage aan de lokale gemeenschappen door bijvoorbeeld nieuwe scholen te financieren of drinkwatervoorzieningen te bouwen. Dit alles voldoet aan de Verified Carbon Standard (VCS), op dit moment wereldwijd de meest gebruikte standaard voor projecten voor CO2-compensatie op vrijwillige basis.

Foto's

  • Sipke Appel
    Scania 164L V8
  • C. Meijer
    C. Meijer
  • J.Roeland
    Simon Loos
  • J.Roeland
    PALI GROUP


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,661
Diesel1,322

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions