Clicky


‘Bol.com moet sneller optreden tegen nepartikelen’

‘Bol.com moet sneller optreden tegen nepartikelen’
12-10-2020 13:25 | Binnenland | auteur ANP

AMSTERDAM - Grote merken als Nike en Tommy Hilfiger vinden dat bol.com sneller illegale namaakproducten van zijn website moet verwijderen dan nu gebeurt. Volgens hen kan het bij de Nederlandse webshop na een melding twee weken duren voordat nepartikelen niet meer zichtbaar zijn, terwijl dit bij concurrenten zoals Amazon en Marktplaats sneller gebeurt.

"De procedure van bol.com om namaakproducten van de website te verwijderen, kan scherper", zegt directeur Ronald Brohm van React, een internationale organisatie die ruim driehonderd grote merken vertegenwoordigt. "Dat is schadelijk, want klanten hebben de nepartikelen dan vaak al aangeschaft", zo bevestigt hij na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Nepproducten zijn illegaal en ondernemers lopen veel inkomsten mis door deze handel. Online groeit de markt van illegale nepproducten hard, de producten worden vaak ingekocht bij Chinese webshops.

Bol.com benadrukt in een reactie het verwijderen van illegale producten zorgvuldig aan te pakken. Na een melding wordt er eerst aan de melder gevraagd om zelf contact op te nemen met de aanbieder van de nepartikelen. "Wanneer wij naar aanleiding van een melding onmiddellijk het aanbod offline zouden halen, kan dit betekenen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald", legt een woordvoerster van bol.com uit. De hele procedure om nepartikelen te verwijderen zou gemiddeld zes dagen duren, maar de maximale duur bij bol.com bedraagt volgens de zegsvrouw vijftien dagen.