Clicky


Drie Scania kniktelescoopkraanauto’s voor Wagenborg

Drie Scania kniktelescoopkraanauto’s voor Wagenborg
07-10-2020 11:55 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

GRONINGEN - Recent nam Wagenborg Nedlift de derde van drie nieuwe kniktelescoopkranen in gebruik die geleverd zijn op een Scania R500-chassis. Wagenborg koos heel bewust voor het Zweedse merk om twee redenen. “Scania kon ons 8x4 en 8x2*6 voertuigen leveren die standaard af fabriek de specificaties hebben, die wij zoeken. Daarnaast was bij hen de doorlooptijd van handtekening tot uitlevering het kortste.”

Fleetmanager Jan Ebe Boerema is verantwoordelijk voor al het rollend materieel bij Wagenborg Nedlift en weet precies waarover hij praat. “Een truck of machine moet bij ons zo’n 15 jaar mee. Dan wil je iets dat én robuust genoeg is, én technisch zo hoogstaand, dat het niet voortijdig veroudert. Daarom kijken wij bij elke aanschaf puur naar de specificaties en eigenlijk niet naar het merk. We hebben nu drie keer voor Scania gekozen, als chassis voor onze kniktelescoopkranen. Waarbij gezegd moet worden dat beide Zweedse merken af fabriek bij de specificaties kwamen die wij nodig hebben. Maar Scania kon ons toen wel al een 10 tons luchtgeveerde vooras leveren. En had dankzij de tomeloze inzet van de dealer zonder meer de kortste doorlooptijd. Want als we eenmaal een handtekening gezet hebben, willen we het voertuig ook echt binnen zes maanden tot uiterlijk driekwart jaar operationeel hebben. Scania kon dat waarmaken omdat er heel veel af fabriek te bestellen is. Dat scheelt veel werk achteraf. Daarnaast hebben wij de communicatie tussen de dealer, de mensen van Palfinger en ons technisch team als optimaal ervaren.”

Bij de door Wagenborg gewenste specificaties heeft Scania het voordeel dat het altijd al én het laagste én het intrinsiek stijfste standaard chassis in de markt levert. De Scania innerliner is daarbij heel belangrijk. “Natuurlijk kun je elk chassis achteraf verder verstevigen zodat je er, zoals in ons geval zelfs een Palfinger 165 ton meter kraan op kunt zetten. Maar wij willen die sterkte al af fabriek in het frame. Dan is zekerder en het scheelt opbouwtijd. Want eenmaal bij de TüV of Abomakeuring willen wij een installatie die ook echt goedgekeurd wordt voor wat er op het typeplaatje van de kraan staat. En dat gebeurt alleen als alles klopt. Anders wordt het hijsvermogen onherroepelijk teruggekeurd naar een lagere waarde. En dat gebeurt bijvoorbeeld als een onderstel teveel tordeert.”

Met 165 ton/meter is de nieuwe aanwinst één van de sterkste kniktelescoopkranen van Nederland. “Dit is wel de buitencategorie’, weet Jan Ebe. “Hiervan rijden er in heel Europa maar een handvol. En daarvan is dit weer een van de veelzijdigste én de schoonste. Dat eerste komt omdat zijn lastvluchttabel voor 100 procent gerealiseerd wordt in het totale werkgebied, dus 360 graden rondom. Dat komt door de vijfde stempelpoot die we mooi geïntegreerd met de R-cabine voorop hebben weggewerkt. Daarnaast heeft de kraan ook een hydraulische hijslier en een zes keer hydraulisch uitschuifbare jib. Daarmee halen wij een reikwijdte tot 31,10 meter en een hoogte van 35 meter. Ook mogen we een EN 280 norm goedgekeurde hoogwerkbak aan de kraan bevestigen. Dit is een uitkomst om werkzaamheden op hoogte veilig en efficiënt uit te kunnen voeren, aangezien de overheid het ‘Arbobesluit 7.23D werkbakken’ met ingang van 1 juli 2020 behoorlijk heeft aangepast. Al met al maakt dit deze kraan tot een alleskunner in zowel het verticale, maar zeker ook in het horizontale hijswerk.”

Met de nieuwe kraanwagens kan Wagenborg ook duurzaam en 100 procent emissievrij werken omdat alle drie de nieuwe voertuigen zijn uitgerust met een elektro/hydraulische aandrijfunit voor de kraan. Die werkt op 400 Volt bouwstroom zodat Wagenborg zowel binnen als in binnensteden en milieuzones kan draaien zonder zelfs de ook al heel schone Euro 6 truckmotor te hoeven starten.

De twee lichtere Palfinger kraanauto’s hebben ook altijd nog een capaciteit van 92 ton/meter. Wagenborg koos hier als onderwagen voor de Scania R500 8x2*6 met een gestuurde naloopas voor optimale wendbaarheid. Bij deze voertuigen kon Wagenborg belangrijke extra ruimte aan het chassis realiseren door af fabriek de 390 liter AdBlue tank in het chassis te laten plaatsen en de uitlaatunit rechts tussen beide voorassen. “In de praktijk vullen wij elk gaatje op met een kist zodat de jongens voldoende hijsmaterieel kunnen bergen. En ook deze twee voertuigen zijn rondom luchtgeveerd met twee 10 tons voorassen,” vertelt Jan Ebe.

Zowel de 8x4 als de twee 8x2 Scania’s hebben een verstelbare schotel. “Dit zijn geen zwaar transportauto’s. Ze zijn echt bedoeld voor het hijswerk zoals wij dat heel veel doen in opdracht van de industrie. Wij hijsen veel machines en grote aan elkaar te monteren delen. Dat doen we door heel Europa”, vertelt Jan Ebe over de inzet. “Dankzij de schotel worden de voertuigen nog veelzijdiger omdat ze ook met een (semi) dieplader of een ballastbak kunnen rijden. Dat we voor 500 pk gekozen hebben, komt omdat dit natuurlijk niet het meeste lichte materieel is. Dan heeft een iets sterkere motor het voordeel dat hij niet continu op 100 procent vollast hoeft te werken en dat zien wij terug in de brandstofrekening.”

De R slaapcabines hebben normale dakhoogte. “Dat is in dit werk een goed compromis om én de chauffeurs voldoende leefcomfort te garanderen en toch over de cabine heen te kunnen hijsen.”

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions