Transport Online - Vakbond: Vervoersbedrijven moeten nu echt haast maken met ‘kuchschermen’ in bussen

Vakbond: Vervoersbedrijven moeten nu echt haast maken met ‘kuchschermen’ in bussen

Vakbond: Vervoersbedrijven moeten nu echt haast maken met ‘kuchschermen’ in bussen
28-09-2020 20:01 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - CNV Vakmensen wil dat vervoersbedrijven veel meer haast maken met het plaatsen van zogenaamde ‘kuchschermen’ in bussen, nu steeds meer mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer.

“Al in april hebben we gepleit voor het snel plaatsen van plexiglas schermen, zodat passagiers weer op een normale en veilige manier voorin de bus kunnen instappen. De meeste bussen hebben die schermen nog steeds niet”, constateert Sijtze de Bruine, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “Intussen zijn de OV-bedrijven wel begonnen met een campagne om meer passagiers in het OV te krijgen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Regel nou gewoon eerst dat alle chauffeurs een veilige werkplek hebben!”

Noodoplossing

De afzetlinten en kettingen voorin de bus waren volgens De Bruine een goede tijdelijke noodoplossing. “Maar we wisten vanaf het begin dat dat niet zo kan blijven. Je bent voorin de bus zo vier tot vijf plekken kwijt. Bovendien hebben chauffeurs op deze manier nauwelijks zicht op de passagiers die nu allemaal achterin instappen; het zwartrijden is enorm toegenomen. Dat leidt ook tot irritaties.” (Uit een steekproef in juli bleek dat twintig procent van de reizigers niet incheckt.)

Te lang getreuzeld

Volgens De Bruine volgt elk vervoersbedrijf een eigen traject en duurt het in veel gevallen tot november of zelfs december voordat overal kuchschermen zijn geplaatst. “Er is veel te lang gepraat, gekeken en getest. Slechts een deel van de bussen heeft inmiddels kuchschermen, maar het gaat veel te langzaam allemaal. Je maakt mij niet wijs dat er meer dan een half jaar voor nodig is om dit op een veilige manier te regelen.”

Onveilige situaties

Bij de bussen die inmiddels al wel beschikken over kuchschermen, schort er volgens De Bruine ook nog vaak het nodige aan. “Ze zorgen voor spiegelingen en zijn regelmatig niet goed gemonteerd. Dat zorgt voor onveilige situaties. De implementatie loopt niet goed, we krijgen daar klachten over van chauffeurs.”



NIEUWSBRIEF GEMIST?

Heeft u de nieuwsbrief van vandaag gemist?

KLIK HIER
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,665
Diesel1,282

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions