Clicky


Reuzenschip 'Humbria Seaways' verricht piekaanloop in North Sea Port

Reuzenschip 'Humbria Seaways' verricht piekaanloop in North Sea Port
10-09-2020 10:25 | Haven Nieuws | auteur Redactie

GENT - De ‘Humbria Seaways’ liep donderdagochtend 10 september North Sea Port aan. Het was de allereerste keer dat het jongste schip in de vloot van DFDS de haven bezocht. Het reuzenschip kwam een handje helpen om de vele lading weg te werken die de terminal aan het Mercatordok in Gent te verschepen krijgt.

De dienst tussen het Zweedse Göteborg en North Sea Port is voor DFDS één van de belangrijkste op de Noordzee. Omgekeerd is DFDS voor North Sea Port een topklant. Met vijf aanlopen per week behoort de Deense scheepvaart- en logistiekgroep tot de meest regelmatige gebruikers van de haven. De blauw-witte schepen van de rederij zijn intussen al decennialang een vertrouwd beeld op de Westerschelde, in de sluis in Terneuzen, op het Kanaal Gent-Terneuzen en het Mercatordok..

Vol, vol, vol

Op de terminal aan het Mercatordok in Gent heeft DFDS het momenteel bijzonder druk. “We hebben continu heel wat lading klaar staan voor verscheping en we krijgen uit Zweden grote volumes binnen. Dan komt een aanloop door een groter schip altijd van pas”, legt Alain De Brauwer, Route Operations Manager van DFDS Seaways in België uit.

Daan Schalck, CEO North Sea Port: “Het is goed om te zien dat in coronatijden het herstel bij zo’n grote klant zich blijft doortrekken.”

Voor zo’n klus om extra lading te verschepen was de ‘Humbria Seaways’ even beschikbaar. Het schip heeft net een droogdokbeurt achter de rug en maakt een snelle oversteek van Göteborg naar Gent en terug alvorens post te gaan vatten op een andere dienst van de rederij. Daarbij gold zoals steeds een strakke planning: deze nacht kwam de ‘Humbria’ via de sluis in Terneuzen in Gent aan, deze namiddag omstreeks 14 uur is het schip al weer op zijn terugweg.

Nieuw schip voor lading op wielen

De ‘Humbria Seaways’ is nog maar enkele maanden in de vaart. Het schip behoort tot de jongste megaroro’s die DFDS in China liet bouwen. Roro staat voor roll-on/roll-off. Zo’n roroschip is speciaal gebouwd om lading die op wielen staat of is gezet (zoals voertuigen, opleggers en goederen op speciale chassis) aan boord te nemen. De verschillende dekken staan via oprijlanen in verbinding met de brede laadklep aan de achterkant van het schip.

De schepen uit die nieuwe reeks zijn 237 meter lang en 33 meter breed. Klein kun je ze dus zeker niet noemen. Maar ze zijn vooral opmerkelijk door hun bijzonder groot laadvermogen: zij kunnen tot 6.700 lijnmeter aan vracht meenemen. Anders gezegd: als je al die lading achter elkaar zet, reikt de file 6,7 kilometer ver. Zij behoren daarmee tot de allergrootste schepen van dat type.

Ook op maat van Gent

DFDS hield bij het ontwerp van zijn nieuwe reeks rekening met een mogelijk bediening van North Sea Port. De Gentse terminal onderging ook de nodige aanpassingen om die grotere schepen te kunnen ontvangen.

Eerder zette de rederij al een tijdlang de ‘Hollandia Seaways’, een zusterschip van de ‘Humbria’, in op de verbinding tussen Gent en Göteborg. Momenteel verzorgen andere schepen de dienst, maar een terugkeer van de grotere eenheden is niet uitgesloten.

Foto's

  • J.Roeland
    L. van Leeuwen