Clicky


Allereerste rechtstreekse containertrein van Oostenrijk naar China vertrokken

Allereerste rechtstreekse containertrein van Oostenrijk naar China vertrokken
21-08-2020 10:04 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

WENEN - De allereerste rechtstreekse containertrein vanuit Oostenrijk vertrok donderdag vanaf station Wenen-Zuid naar China. De trein legt 10.460 kilometer af in zestien dagen en biedt daarmee een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transportalternatief tussen Oostenrijk en China.

De nieuwe treinverbinding verbindt Oostenrijk nog meer met het One Belt, One Road-programma, een herinvoering van de legendarische zijderoute, die sinds de oudheid de belangrijkste doorvoerroute tussen Europa en Azië is.

Deze eerste volle container trein vertrekt met goederen exclusief "Made in Austria" van Lenzing AG en zal op 20 augustus 2020 om 11.00 uur de terminal “Wien-Süd” richting China verlaten. De trein is geladen met Lenzing-vezels en wordt verzorgd door NUNNER Logistics. De trein werd uitgeleide gedaan door, Leonore Gewessler, minister voor klimaatbescherming, milieu, energie, mobiliteit, innovatie en technologie, zijne excellentie Xiaosi Li, ambassadeur van de Volksrepubliek China in Oostenrijk, Stefan Doboczky, voorzitter van de Lenzing-groep, Thomas Kargl Board Member van ÖBB Rail Cargo Group en Erwin Cootjans, CEO NUNNER Logistics. 

 

Uiteraard worden alle veiligheidsmaatregelen van COVID-19 strikt in acht genomen.

De initiatiefnemers verwachten dat er vanuit Oostenrijk regelmatig treinen met Lenzing-producten via Xi’An naar de eindbestemming Shanghai zullen rijden. “Met deze nieuwe transportroute kunnen we sneller voldoen aan de grote vraag van onze klanten naar duurzaam geproduceerde vezels. Dankzij het treintransport komen de dringend benodigde vezels twee keer zo snel bij onze klanten in China als over zee”, zegt Stefan Doboczky, CEO van de Lenzing Group.

Erwin Cootjans, CEO van NUNNER Logistics: “We zijn er trots op Wenen aan te sluiten op ons Chinese spoorwegnet, naast de rechtstreekse treinen die we al hebben. De nieuwe verbinding maakt het voor onze opdrachtgevers uit industrie en logistiek uit Oostenrijk en de omringende landen gemakkelijker om hun goederen van en naar China te vervoeren.”