Clicky


In 5 stappen naar de digitale transformatie van uw supply chain

In 5 stappen naar de digitale transformatie van uw supply chain
18-08-2020 12:04 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

De logistiek verandert snel. Hoge klantverwachtingen – zowel in de zakelijke als de consumentenmarkt – vragen om snelle en foutloze service tegen lagere tarieven. Om dit te kunnen bereiken weten vervoerders dat ze door de hele supplychain gebruik moeten maken van zowel technologie als menselijke expertise.

Zoals bleek uit ons onderzoek ‘Technology + Humanity: Striking the Balance in Your Business’, ligt voor vervoerders en transporteurs de optimale balans tussen technologie en menselijke expertise binnen de supplychain op 60 respectievelijk 40 procent, ongeacht de omvang van hun bedrijf. Maar weten waar die balans ligt en deze ook bereiken, zijn twee heel verschillende dingen. Ongeacht wat voor een organisatie de optimale verhouding is of in welk stadium van de reis de organisatie zich bevindt – er is een plan nodig om verder te komen.

Om te helpen bij het formuleren van een strategie, hebben we op basis van de inzichten uit het onderzoek concrete stappen op een rijtje gezet voor vervoerders die net begonnen zijn met het moderniseren van hun supply chain.

Stap 1: Praat erover

De eerste stap is heel simpel. Ga met het hele management om de tafel om de sterke en zwakke punten van de supply chain kritisch te bespreken. Wat gaat goed en waar kunnen concullega’s als voorbeeld dienen? Waar kan de organisatie de meeste hulp gebruiken? Komt dat door een gebrek aan technische hulpmiddelen, menselijke expertise of allebei? Waar moet op de korte termijn prioriteit aan gegeven worden om op de lange termijn te blijven groeien?

De supply chain is geen eiland, maar staat in verbinding met elk bedrijfsonderdeel. Als je eenmaal weet waar de organisatie staat en waar je naartoe wilt, betrek dan relevante stakeholders vanuit het hele bedrijf om daarbij te helpen. Richt een stuurgroep op en stem de prioriteiten af met die van de directie. Betrek het IT-team bij de technologiestrategie. Praat met HR over de vaardigheden die nodig zijn en of dat een kwestie is van bijscholen of inhuren.

Er zijn honderden logistieke technologieën. Houd daarom altijd de grootste uitdagingen en prioriteiten in het achterhoofd en onderzoek tools die hierbij het best gaan helpen. Gebruik de stuurgroep als klankbord.

Stap 2: Begin bij de basis

Geen twee supply chains zijn hetzelfde, elke technologische of menselijke oplossing doet weer andere dingen. Natuurlijk moet onderzoek aantonen wat voor het bedrijf het beste werkt. Maar er zijn een aantal activiteiten waar vervoerders een voorkeur hebben voor technologie, voor mensen of voor een combinatie van die twee.

Bij niet één van de dertien genoemde supplychain-activiteiten gaven vervoerders aan dat deze 100 procent technologisch of 100 procent menselijk zouden moeten zijn. “Beide” was elke keer het meest gegeven antwoord. Zelfs de voornamelijk technologische of menselijke activiteiten zouden voor een deel ook altijd een combinatie van die twee moeten zijn.

Zo geeft 55 procent van de vervoerders aan liever mensen in te zetten bij de communicatie met klanten. Hoewel mensen hier nog steeds de belangrijkste schakel zijn, kunnen chatbots, selfservice-platforms, API’s of AI-oplossingen prima routinetaken overnemen zodat medewerkers zich kunnen bezighouden met de interessantere communicatie-vraagstukken.

Kijk eerst naar de onderdelen in het bedrijf en bedenk of je wilt investeren in meer digitale middelen, in meer menselijke expertise, of dat je die twee meer wilt combineren.

Stap 3: Roep de hulp in van experts

Niet elke vervoerder kan in alles de beste zijn, en dat is prima. Kijk goed naar de zwakke punten en bepaal of je de benodigde kennis intern wilt opbouwen of hulp van buitenaf inroept. Uitbesteden kan een snelle en effectieve manier zijn om een efficiencyslag te maken terwijl medewerkers zich op de kerntaken van het bedrijf kunnen richten. We noemen een paar belangrijke activiteiten die de vervoerders volgens ons onderzoek hebben uitbesteed.

Ongeacht hoe groot of klein de onderneming is: elke vervoerder schakelt derde partijen in om de efficiency te verbeteren. Wel is het zo dat hoe groter bedrijven worden, hoe groter het aandeel supply chain-taken dat ze uitbesteden.

Stap 4: Maak prognoses op basis van technologie én menselijke expertise

Bijna de helft van de vervoerders (45 procent) gaf aan vooral nauwkeurigere begrotingsprognoses van een nieuw platform te verwachten.

Hoewel het maken van een prognose voor de supply chain een technische, op data gebaseerde klus is, is het net zo goed een kunst als een wetenschap. Om de meest accurate prognoses te kunnen doen, combineren vervoerders menselijke expertise – op basis van goed marktinzicht – met technologische tools.

Stap 5: Blijf bij met nieuwe oplossingen

Supply chain-technologie verandert elke dag. Nieuwe oplossingen en uitdagingen steken voortdurend de kop op. 31 procent van de vervoerders in ons onderzoek noemde het bijblijven met de nieuwste technologieën de op drie na grootste uitdaging.

Om een technologische en menselijke strategie te kunnen bedenken en uitvoeren, moet je op de hoogte blijven van de trends in de sector en nieuwe technologie.

Supply chain-experts die goed in de materie zitten, maken gebruik van verschillende bronnen om de zaak vanuit meerdere perspectieven te kunnen bekijken. Dit zijn de door vervoerders meest gebruikte bronnen om op de hoogte te blijven:

Samengevat

De hele logistieke sector is bezig met een digitale transformatie. Vervoerders in elke markt en van alle soorten en maten moeten zich ontwikkelen. Dit betekent nieuwe technologie, maar ook meer (en meer geschoolde) mensen. Daarbij is een juiste balans tussen technologie en menselijke expertise heel belangrijk, aangezien geen enkele supply chain-activiteit honderd procent technisch of honderd procent menselijk is.


Dit was een gesponsord artikel