Clicky


Eerste elektrische DAF voor ondergrondse containers in gebruik in Rotterdam

Eerste elektrische DAF voor ondergrondse containers in gebruik in Rotterdam
21-07-2020 10:30 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam heeft maandag de eerste elektrische vuilniswagen voor ondergrondse containers ter wereld in gebruik genomen. Het gaat om een DAF CF Electric met de VDL e-Power aandrijving. VDL Translift heeft de gehele opbouw geproduceerd en inclusief de bekende Hiab 211W (waste) kraan, gemonteerd en geëlektrificeerd. De DAF CF gaat in Rotterdam meedraaien in de veldtest leidend naar serieproductie van de elektrische DAF.

Wethouder Arno Bonte (duurzaamheid) van de gemeente Rotterdam nam de DAF CF Electric in gebruik. “Het is een uniek voertuig, want het is de eerste ter wereld in zijn soort. Naast dat de vuilniswagen elektrisch rijdt, wordt  de kraan die de containers uit de grond haalt ook elektrisch gevoed. Daarmee heeft het voertuig geen uitstoot en is hij erg stil.” De wethouder is blij met de komst van deze eerste elektrische inzamelwagen. “Rotterdam werkt aan een energiezuinige stad met schone lucht. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot te halveren. De gemeente hecht hier groot belang aan. In 2030 wil de gemeente dat alle eigen voertuigen ‘schoon’ zijn.”

Op dit moment rijden er in Rotterdam 207 elektrische en 208 hybride personenwagens, 3 elektrische veegmachines en 36 elektrische bestelbussen van de gemeente rond. Ook rijden er 2 hybride en sinds vorig jaar 1 volledig elektrische vuilniswagen. Anders dan de vuilniswagen die de huiscontainers leegt, haalt dit voertuig de grote wijkcontainers leeg die onder de grond zitten.

Speciaal opgeleide chauffeurs

Het besturen en het onderhoud van de nieuwe vuilniswagen vraagt om specialistische kennis en materieel. Daarom zijn de monteurs en chauffeurs specifiek voor deze elektrische wagen opgeleid. Daarnaast is de gemeente uitgerust met een werkplaats die speciaal ontwikkeld is voor batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Dit wordt de Werkplaats van de Toekomst genoemd. In deze werkplaats staat ‘state of the art’ materieel waarmee de inzamelwagen eerst spanningsloos wordt gemaakt om er vervolgens veilig aan te kunnen sleutelen.

Rotterdam heeft de eerste van twee elektrische kraanwagens. De andere wordt gebouwd voor CURE Eindhoven. De twee wagens zijn onderdeel van een proeftuin project van totaal vier voertuigen. De resultaten hiervan worden gedeeld met de andere deelnemers (Rova en HVC) en TNO.

Volgens de gemeente Rotterdam werkt een huisvuilauto gemiddeld 260 werkdagen per jaar en verbruikt een dieselvrachtauto per dag zo’n 90 liter diesel per dag, circa 23.400 liter per jaar. Die brandstof, en de uitstoot in CO2, wordt bespaard met de inzet van de CF Electric. De CF Electric is in Rotterdam op te laden aan de 100kW lader op het Kleinpolderplein. Dan laadt de accu in ca. 1,5 uur op. De truck kan nu vooralsnog alleen op het Kleinpolderplein achter het ketelhuis en op de vestiging Laagjes van Inzameling Zuid worden opgeladen. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding van dit netwerk met hogere capaciteit laadstations.