Transport Online - Autonoom door de terminal - digitalisering van gecombineerd transport komt eraan

Autonoom door de terminal - digitalisering van gecombineerd transport komt eraan

Autonoom door de terminal - digitalisering van gecombineerd transport komt eraan
06-07-2020 13:54 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ULM - Om de overslag tussen verschillende transportmodi te automatiseren, is op 1 juli 2020 het project ‘Autonomous Innovation in Terminal Operations’ (ANITA) gestart. Voor dit doel wordt een volledig geautomatiseerde MAN truck ontwikkeld en getest voor logistieke inzet bij de DUSS Terminal in Ulm.

Gecombineerd vervoer - de combinatie van weg-, spoor- en watertransport - is één van de snelst groeiende markten in het vrachtvervoer. Het project ANITA is een belangrijke bouwsteen in het automatiseren van het volledige transportproces met als doel zowel trucks als chauffeurs flexibeler in te zetten.

De projectpartners zijn MAN Truck & Bus SE, Deutsche Bahn AG, Götting KG en de Hochschule Fresenius universiteit voor toegepaste wetenschappen. Het project wordt gefinancierd met ca. 5,5 miljoen euro van het programma ‘Nieuwe voertuigen en systeemtechnologieën’ van het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Energie, en heeft een looptijd van 39 maanden.

De volledig geautomatiseerde MAN truck wordt ingezet op de locatie Ulm Dornstadt. Hij gaat autonoom rijden in het DB Intermodal Services containerdepot en de DUSS terminal. Tijdens de praktijktests is er altijd een ‘safety driver’ van MAN aan boord. De digitale infrastructuur en alle benodigde interfaces worden binnenkort ter plaatse ingericht.

Gecombineerd transport is de sleutel tot succesvol emissievrij vervoer. Containers moeten sneller worden verplaatst, en flexibeler. De zelfrijdende truck in de terminal is een eerste, belangrijke stap richting 'Terminal 4.0', het ultieme doel van project ANITA. 

MAN Truck & Bus SE ontwikkelt het voertuig voor het project. “Samen met onze partners doen we hiermee waardevolle ervaring op met autonome voertuigen voor containermanagement op een terminal. Na ons reeds zeer succesvolle platooning-project met DB Schenker AG en de Fresenius universiteit, is ANITA de volgende belangrijke stap op weg naar geautomatiseerd rijden in hub-to-hub-toepassingen,” verklaart Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor onderzoek en ontwikkeling bij MAN Truck & Bus.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,652
Diesel1,299

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions