Clicky


Oproep aan overheid: versoepel coronaregels voor touringcarbedrijven

Oproep aan overheid: versoepel coronaregels voor touringcarbedrijven
18-06-2020 10:08 | Algemeen | auteur Redactie

DEN HAAG - Passagiers kunnen in touringcars net zo veilig worden vervoerd als in vliegtuigen en ov-bussen. Dat stellen Busvervoer Nederland (onderdeel van Koninklijk Nederlands Vervoer) en RAI Vereniging. Volgens de organisaties wordt er momenteel met twee maten gemeten en is het niet meer uit te leggen waarom busondernemers aan strengere eisen moeten voldoen dan ov-bedrijven en vliegmaatschappijen.

Hierdoor kunnen naar verhouding veel minder passagiers worden vervoerd en staan bussen massaal stil. Volgens de organisaties maken moderne touringcars gebruik van geavanceerde luchtzuiveringstechniek, waardoor in combinatie met aanvullende coronamaatregelen passagiers veilig vervoerd kunnen worden.

Busondernemers zitten in zwaar weer. Door de coronacrisis is hun sector vrijwel stilgevallen en de overheidssteun is helaas niet toereikend om te overleven. Met de bestaande anderhalvemeterregels kunnen touringcars gemiddeld slechts tussen de 12-15 passagiers meenemen. Dat is te weinig om een bus rendabel te kunnen laten rijden. Inmiddels staat hierdoor zo’n 90 procent van alle bussen in de sector stil en dreigen steeds meer faillissementen.

Daarom voerden de bedrijven gisteren actie op het Malieveld om meer steun te vragen en de regels voor touringcarbedrijven te versoepelen. Busvervoer Nederlandvoorzitter Theo Vegter: “Het valt niet uit te leggen dat in de landen om ons heen nu al met volledige capaciteit en mondkapjes gereden kan worden terwijl er in Nederland maar geen duidelijkheid komt. De touringcarbranche is een internationale branche.”

Gelijk monniken, gelijke kappen

Touringcarondernemers vragen om dezelfde regels te hanteren als in het ov. Daar geldt waar mogelijk zoveel mogelijk afstand bewaren in de bus en het gebruik van mondkapjes. Inmiddels mogen vliegtuigen ook weer passagiers vervoeren, waarbij de anderhalvemeterregels zelfs worden losgelaten om de capaciteit maximaal te benutten. Volgens RAI Verenigingvoorzitter Steven van Eijck kunnen passagiers met een mondkapje mede dankzij moderne luchtventilatiesystemen net zo veilig in een touringcar worden vervoerd als in een vliegtuig of een ov-bus. “Gelijke monniken, gelijke kappen”, aldus Van Eijck.

Ventilatiesysteem

De ventilatiesystemen in touringcars werken op identieke wijze als in vliegtuigen. Het systeem zorgt ook bij touringcars voor een verticale, naar beneden gerichte luchtstroom langs de passagiers. De lucht in touringcars wordt iedere 30 seconden tot maximaal een minuut ververst. De verversingsgraad is daarmee hoger dan in een vliegtuig. Ook zijn de bussen voorzien van geavanceerde filters waarmee ook zeer kleine deeltjes uit de lucht worden gefilterd.

Busbranche belangrijk voor mobiliteit en werkgelegenheid

Van Eijck: “Het is van groot belang om Nederland mobiel te houden. Zeker nu ons systeem door corona steeds meer om flexibiliteit vraagt en de ov-capaciteit meer dan gehalveerd is. Touringcars zijn dankzij hun brede inzetbaarheid van belang om de ov-capaciteit te vergroten. Theo Vegter: “En nu de zwaar getroffen toerismebranche ook van het slot gaat, neemt de behoefte aan touringcars snel toe. Maar daar kunnen wij nu niet in voorzien. Dit heeft ook gevolgen voor het herstel van deze sector.”

De Nederlandse overheid investeert tot slot miljarden om de werkgelegenheid op peil te houden. Het is daarom des te moeilijker te begrijpen dat de regels voor touringcarbedrijven niet worden versoepeld, terwijl zoveel werkgelegenheid op het spel staat. Naast de banen van de circa 6000 werknemers bij touringcarbedrijven, gaat het ook om de werkgelegenheid voor duizenden werknemers die actief zijn bij busbouwers, importeurs en toeleveranciers in Nederland. Zij zijn goed voor de bouw en levering van bijna 200 nieuwe touringcars in ons land het afgelopen jaar.

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar