Clicky


Contargo test bovenleidings-hybride vrachtwagen in Hessen

Contargo test bovenleidings-hybride vrachtwagen in Hessen
16-06-2020 17:20 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

OFFENBACH - Op 10 juni heeft containerbedrijf Contargo een bovenleidings-hybride vrachtwagen van Scania in gebruik genomen. Hij wordt ingezet op een proeftracé in Hessen. Als partner van deze praktijktest ondersteunt Contargo wetenschappelijk onderzoek naar alternatieve aandrijftechnologie om het behalen van de klimaatdoelstellingen mede mogelijk te maken.

Het gaat om een Scania El Fondo, die op diesel tot aan de snelweg rijdt. Op de A5 tussen Langen/Mörfelden en Darmstadt/Weiterstadt is in 2019 als onderdeel van het ELISA-project onder leiding van Hessen Mobil een proeftracé van vijf kilometer geëlektrificeerd. Door de pantograaf aan de bovenleiding te koppelen gaat de vrachtwagen automatisch elektrisch rijden. Nadat hij het proeftracé heeft afgelegd kan de vrachtwagen nog een paar kilometer elektrisch verder rijden. Hij heeft een accu die via de bovenleiding en recuperatie wordt opgeladen.

"Een proeftracé van vijf kilometer per rijrichting lijkt misschien niet lang”, zegt Heinrich Kerstgens, directielid van Contargo. “Maar het volstaat om het concept te kunnen testen. Als het een succes blijkt en 30 procent van de Duitse snelwegen met bovenleidingen worden uitgerust, dan kunnen in de toekomst zo’n 80 procent van de zware vrachtwagens die in Duitsland toegelaten zijn met deze technologie elektrisch gaan rijden. Een grote bijdrage aan een schoner milieu.”

Ervaring opdoen

De vrachtwagen is aangekocht door Rhenus Trucking, die hem als service provider ter beschikking stelt van Contargo. “Als we de klimaatdoelstellingen willen behalen, zullen we in de toekomst moeten inzetten op alle mogelijke alternatieven voor klassieke verbrandingsmotoren. Het is belangrijk dat we daar nu al ervaring mee opdoen”, aldus Sascha Hähnke, directeur bij Rhenus Transport GmbH & Co. KG. Twee vrachtwagenchauffeurs hebben bij Scania een theorie- en praktijkopleiding gevolgd om de vrachtwagen te leren besturen. De El Fondo wordt door Contargo in het Rijn-Main-gebied ingezet voor ritten op de A5 richting zuiden.

Bijdragen aan ontwikkeling

Christian Eichmeier, directeur bij Contargo Rijn-Main GmbH: "Als regionaal terminal-netwerk zijn we gericht op goederenvervoer per spoor en binnenschip. Het voor- en natransport met vrachtwagens willen wij milieuvriendelijk doen. Door onze deelname aan ELISA kunnen we deze technologie testen en een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling ervan. We zetten hiermee een belangrijke stap om onze CO2-voetafdruk in de toekomst verder te verkleinen.”

Diverse technologieën testen

Voor Contargo is het niet de eerste zware elektrische vrachtwagen. Op andere locaties test het bedrijf al volledig elektrische vrachtwagens (44 ton). “Een derde van de CO2-emmissie in het wegvervoer in Duitsland is afkomstig van het goederenvervoer”, zegt Kristin Kahl, Management Sustainable Solutions.

"Wij doen mee aan deze praktijkproef omdat we in 2050 klimaatneutraal willen zijn. Op weg daarheen staan we open voor diverse alternatieven. We hanteren de trial and error-methode omdat je vaak pas in de praktijk ziet waar nog optimalisatie nodig is. Wij kunnen ons voorstellen om bovenleidings-hybride vrachtwagens ook voor vervoer over lange afstanden in te zetten. Ze hebben het voordeel dat de accu kan opgeladen worden zonder dat de vrachtwagen stil staat.”