Clicky


FNV: Niet morrelen aan eis van dienstbetrekking!

FNV: Niet morrelen aan eis van dienstbetrekking!
20-05-2020 19:15 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - Werkgeversorganisatie TLN heeft de minister van Infrastructuur en Milieu verzocht de wetgeving over de eis van dienstbetrekking te verruimen. FNV Transport en Logistiek heeft onmiddellijk contact opgenomen met het ministerie om te laten weten dat ze daar mordicus op tegen zijn.

FNV is tegen, omdat:

  • Het leidt tot extra verlies van volwaardige banen van onze chauffeurs met een arbeidsovereenkomst, een cao en een pensioenregeling.
  • We moeten alles op alles zetten om werknemers die nu (gedeeltelijk) niet werken in te zetten bij bedrijven die juist meer werk hebben.
  • Als het voor bedrijven leidt tot lagere kosten leidt het ook tot oneerlijke concurrentie.

Wat wil TLN?

TLN heeft de minister verzocht om bedrijven ontheffing te geven als het gaat om de inhuur van zelfstandigen. Dit zou geregeld kunnen worden door de regeling voor collegiale inleen gedurende de coronacrisis tijdelijk te verruimen. 

"Wij begrijpen dat TLN deze wens onderbouwt met het argument dat veel zelfstandigen materieel hebben, bijvoorbeeld een autolaadkraan, dat niet geschikt is voor sectoren waar nu juist om werkenden gevraagd wordt, zoals de levensmiddelen distributie. Met als gevolg dat deze zelfstandige chauffeurs nu geen werk hebben", aldus FNV Transport & Logistiek.

Eis van dienstbetrekking is enorm groot goed in transportsector

Het is nog niet zo lang geleden dat de eis van dienstbetrekking ter discussie stond. Ook toen ging het vooral over de positie van zelfstandigen in de transportsector. Uiteindelijk hebben alle partijen samen (ministerie, bonden en werkgevers) geconcludeerd dat de eis van dienstbetrekking een enorm groot goed is in de transportsector en absoluut niet verruimd moest worden.

"De werkgelegenheid van onze chauffeurs met een arbeidsovereenkomst zou dan verdrongen kunnen worden door de inzet van (buitenlandse) zelfstandigen. Veel van hen zijn nu eenmaal goedkoper dan een chauffeur met een arbeidsovereenkomst, cao en pensioenregeling."

FNV wil behoud van banen en loon en geen oneerlijke concurrentie!

Veel bedrijven in de transportsector kunnen gebruikmaken van de noodmaatregelen van het kabinet omdat er onvoldoende werk is. Doel daarvan is zoveel mogelijk bedrijven overeind te houden en ontslagen te voorkomen.

"Hoe zuur wij het ook vinden voor zelfstandigen, de overheid heeft voor die groep eigen regelingen ingesteld. Wij zien dat werkgevers zoeken naar oplossingen om het hoofd boven water te houden. In sommige gevallen zal het in de huidige situatie goedkoper zijn met zelfstandigen (al dan niet uit het buitenland) te werken dan met chauffeurs in loondienst."

Zelfstandigen tijdelijk in loondienst

"Overigens is de (tijdelijke) versoepeling ook helemaal niet nodig. Wij begrijpen niet waarom deze zelfstandigen niet tijdelijk in loondienst zouden kunnen gaan bij deze bedrijven. Daar kunnen wij geen bezwaar tegen hebben. Het staat bedrijven met extra werk vrij (tijdelijk) mensen aan te nemen", zegt FNV tot slot.