Clicky


Gegevens van 9 miljoen klanten van easyJet gestolen

Gegevens van 9 miljoen klanten van easyJet gestolen
19-05-2020 13:35 | Algemeen | auteur ANP

LONDEN - [update 17:00 uur] De grote dataroof bij vliegtuigmaatschappij easyJet was mogelijk het werk van Chinese hackers. De 'wapens' die ze hebben gebruikt om binnen te komen, doen denken aan andere recente cyberaanvallen op luchtvaartbedrijven, zeggen twee bronnen rond het onderzoek tegen persbureau Reuters.

EasyJet bracht dinsdag naar buiten dat kwaadwillenden toegang hebben gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit. Paspoortgegevens zouden niet zijn gestolen. EasyJet sprak van "een aanval van een zeer geavanceerde bron".

Volgens de maatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar echt ogende links toegestuurd krijgen.

EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen de anderen informeert. "Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie", laat easyJet weten. Het bedrijf zegt het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gebracht.