Clicky


Twee onveilige vrachtwagens in Duitsland van de weg gehaald waaronder een Nederlandse autotransporter

Twee onveilige vrachtwagens in Duitsland van de weg gehaald waaronder een Nederlandse autotransporter [+foto's]
19-05-2020 10:31 | Overtredingen | auteur Redactie

BAD HERSFELD - Woensdagmiddag 13 mei heeft de Duitse politie twee onveilige vrachtwagens van de weg gehaald, waaronder een autotransporter van een Nederlands transportbedrijf. Dat meldt de politie vandaag.

De politie zag op de A4 tussen Friedewald en Bad Hersfeld een autotransporter met voertuigen erop rijden. De politie stopte de vrachtwagen om deze te controleren. De oplegger was geladen met exportvoertuigen voor Afrika. Om de maximaal toegestane laadhoogte van 4 meter niet te veel te overschrijden werden de wielen van de bestelwagen, geladen op de oplegger, gedemonteerd. Desondanks overschreed hij de maximale laadhoogte met 25 centimeter.

Door het demonteren van de wielen van de bestelwagen, die ook nog eens in strijd met de regels werd vervoerd, kon deze niet meer goed gezekerd worden. Bij een mogelijk uitwijkmanoeuvre zouden de voertuigen van de autotransporter kunnen zijn gevallen.

De vrachtwagen mocht niet verder rijden. Daarnaast werd een gedeeltelijke lossing en herlading gevorderd. Het overladen nam bijna drie uur in beslag omdat de bestelwagen met een mobiele kraan moest worden gelost en de wielen van de bestelwagen weer moesten worden gemonteerd.

Tegen de chauffeur en het Nederlandse transportbedrijf is een procedure gestart voor een economisch delict.

terwijl de autotransporter gecontroleerd werd ontving de politie verontrustende telefoontjes vanaf de A5 in Alsfeld. Daar zou een portugese oplegger dreigen te kantelen. De poltie wist de Portugese trekker en oplegger te stoppen.

De oorzaak van de schuine stand was enerzijds een technisch mankement in de luchtvering van de oplegger en anderzijds een daarmee samenhangende manipulatie op de trailer. Omdat een wiel op de drievoudige as van de oplegger tijdens de rit heel erg trilde als gevolg van de defecte luchtvering en kennelijk de bovenbouw raakte, had de chauffeur dit wiel gedemonteerd en de as losjes vastgebonden met een spanband op het voertuigframe. Hierdoor stond de volledig beladen oplegger nu op twee wielen rechts en drie links, waardoor de twee overgebleven wielen het bestaande gewicht niet konden compenseren.

Daarnaast bleek ook dat het defect in het persluchtsysteem van de trailer ook de rem volledig buiten werking stelde. De waarschuwingslichten in de cabine brandden in alle kleuren, maar dat belette de chauffeur niet zijn rit gewoon voort te zetten.

Een geraadpleegde technische taxateur classificeerde de trailer als onveilig om mee door te rijden, waarna de politie opdracht gaf tot het lossen van de trailer en de verdere reis verbood.

Ook hier is vanwege de overtredingen een procedure tegen de chauffeur en tegen de transportonderneming gestart.